Hibrid gépkocsik (HEV), akkumulátoros elektromos járművek (BEV) és az elektromos hálózat hatékonyságának javítása kétirányú áramátalakítókkal és teljesítménytényező korrekcióval

By Jeff Shepard

Contributed By DigiKey's North American Editors

A hibrid gépkocsik (HEV) és az akkumulátoros elektromos járművek (BEV) energiarendszereinek tervezőire állandó nyomás nehezedik, hogy javítsák a hatékonyságot és a megbízhatóságot, persze csökkentett költségek mellett. Habár a kettő tápsínes 12 V-os és 48 V-os akkumulátorfeszültségekre való áttérés eredményeként sikerült lecsökkenteni az alvázi vezetékezés súlyát, és ennek következtében növelni a hatékonyságot, a tervezőknek célra rendelt megoldásokra van szükségük a két áramforrás hatékonyabb vezérléséhez, hogy azok jobban ki tudják egészíteni egymást, és ugyanakkor támogassák a kétirányú vehile-to-grid (V2G) rendszereket is.

Ez az igény olyan kétirányú átalakítók és teljesítménytényező-javító rendszerek kifejlesztéséhez vezetett, amelyek segítségével a tervezők optimalizálni tudják a két akkumulátoros 12/48 V-os elektromos járművek általános teljesítményét, és lehetővé teszik a villamos hálózathoz való csatlakozást is, biztosítva a kétirányú energiaáramlást.

Ez a cikk az autóipari rendszerekben, és a kapcsolódó szabványokban alkalmazott kétirányú teljesítményátalakítás előnyeit definiálja és tekinti át. Ezután megoldásokat mutat be a Texas Instruments, az Analog Devices és az Infineon Technologies gyártóktól, és ismerteti, hogyan használhatók azok kétirányú áramátalakítók megvalósítására.

Mi az a kétirányú teljesítményátalakítás?

A kettős akkumulátorfeszültségű 12 V-os és 48 V-os architektúrás hibrid gépkocsiknál egy kétirányú tápegység kapcsolja össze a 12 és a 48 V-os rendszert, így bármelyik akkumulátor tölthető a másikkal. Ez lehetővé teszi továbbá mindkét akkumulátor számára, hogy fennálló energiatöbblet esetén bármelyik feszültségsínre energiát adjon le (1. ábra). A tervezők így mindkét esetben kisebb akkumulátorokat használhatnak, ami nagyobb megbízhatóságot, hatékonyabb működést és alacsonyabb költségeket eredményez.

Kép – a kétfeszültségű architektúra középpontjában található kétirányú tápegység 1. ábra A kétfeszültségű architektúra középpontjában található kétirányú tápegység összekapcsolja a 12 V-os és 48 V-os rendszereket, így bármelyik akkumulátor tölthető a másikkal, és túlterhelés esetén a fennálló energiatöbblet leadható. (Kép: Texas Instruments)

Az akkumulátoros elektromos járműveknél (BEV-eknél) a tervezők kétirányú teljesítménytényező-korrekcióval tudják javítani a kétirányú akkumulátor-töltést és támogatni a V2G-működést. A V2G rendszerek többféleképpen járulnak hozzá a hatékonyság növeléséhez:

  • nagy teljesítményigényű időszakokban energiát tudnak visszatáplálni a hálózatba;
  • szükség esetén csökkenthetik az akkumulátorok töltési sebességét, hogy a hálózat terhelése kiegyenlítődjön;
  • segítségükkel a jármű felhasználható a megújuló energiaforrásokból származó energia tárolására.

Míg a hibrid gépkocsik kettős feszültségű rendszerei az üzemanyag-takarékosságot is növelő önálló egységek a járművön belül, a V2G-rendszereknél a kétirányú töltő úgy van megtervezve, hogy az üzemanyagfogyasztás javításán túlmenően szélesebb költségelőnyökkel is járjon, és kapcsolódni tudjon a külvilághoz.

A V2G megvalósításához a hálózat állapotát érzékelni képes kommunikációs technológiákra és algoritmusokra, valamint az elektromos járművek töltési infrastruktúrájához való kapcsolódási képességre van szükség (2. ábra).

Kép – a V2G rendszereknek különféle összekapcsolási és kommunikációs szabványoknak kell megfelelniük2. ábra A kétirányú áramátalakítás mellett a V2G rendszereknek különféle összekapcsolási és kommunikációs szabványoknak kell megfelelniük. (Kép: Honda)

Az ennek megfelelően létrehozott V2G infrastruktúra gazdaságossági előnyökkel jár. Többek között csúcs teljesítményigény esetén a rendszer energiát tud visszatáplálni a hálózatba (ami potenciális bevételt jelenthet a jármű tulajdonosa számára) és alacsony villamosenergia-igényű periódusokban tölteni képes a jármű akkumulátorait (csökkentve ezzel a jármű töltési költségeit).

A kétirányú áramátalakításra vonatkozó szabványok

Az LV148/VDA320 specifikációk definiálják azokat az elektromos követelményeket és vizsgálati feltételeket, amelyeknek meg kell felelni a kétfeszültségű járműipari rendszerekben egy 48 V-os és egy 12 V-os busz kombinálásakor (3. ábra). Az egyaránt a hagyományos belső égésű járművekre és a hibrid gépkocsikra is vonatkozó LV148-at elfogadták az Audi, a BMW, a Daimler, a Porsche és a Volkswagen német autógyártók. Ezen cikk írása idején az ISO 21780 „Közúti járművek – 48 V tápfeszültség – elektromos követelmények és tesztek” szabvány kidolgozása még folyamatban van.

Kép – az LV148/VDA320 specifikációk által meghatározott elektromos követelmények3. ábra Az LV148/VDA320 specifikációk definiálják azokat az elektromos követelményeket és vizsgálati feltételeket, amelyeknek a kétfeszültségű járműipari rendszereknél meg kell felelni egy 48 V-os és egy 12 V-os busz kombinálásakor. Az ábrán egy 48 V-os buszra érvényes műszaki követelmények láthatók. (Kép: Texas Instruments)

Számos kommunikációs protokoll létezik, amely a V2G rendszerekre vonatkoztatható, többek között:

  • Az ISO/IEC 15118, amely definiálja az elektromos járművekre vonatkozólag a kétirányú energiaátvitelkor alkalmazott V2G kommunikációs interfészt. Ez a szabvány az IEEE P1901.2 HomePlug Green PHY (HPGP) szélessávú villamoshálózati távközlés (PLC) specifikációira épül, amelyre úgy tekint mint a megbízható kommunikáció és a nagy adatsebesség biztosítására leginkább alkalmas protokollra. A 2–30 MHz közötti frekvencián működő HPGP lehetővé teszi a rendszer számára, hogy megkülönböztesse a csatlakoztatott vonali hasznos adatokat az egyéb közeli források által generált zajtól.
  • Az IEC 61850, amely az elektromos alállomások intelligens elektronikus eszközeinek kommunikációs protokolljait definiálja, amelyek alkalmazásával a megújuló áramforrások és az elektromos járművek tápberendezései (EVSE), például a töltőállomások közötti energiaáramlás vezérelhető.

Kép – az IEC 61850 szabványban definiált energia- és adatáramlás V2G rendszerekre vonatkozólag4. ábra Az IEC 61850 definiálja a V2G rendszerekre vonatkozólag az energia- és adatáramlást. A szabvány a megbízható kommunikáció és a nagy adatsebesség biztosításához az IEEE P1901.2 HPGP PLC specifikációkra épül. (Kép: IBIS)

Kétirányú többfázisú DC-DC átalakítók 12/48 V-os rendszerekhez

Egy tipikus 12/48 V-os kétirányú DC-DC átalakító esetében annak nagy teljesítményszintje miatt általában többfázisú topológiát alkalmaznak. A többfázisú kialakítás javítja az általános konverziós hatásfokot, mivel egy-egy fázis kikapcsolásával a csökkenő energiaigénnyel együtt csökkenteni lehet az aktív fázisok számát. A többfázisú kialakításnak köszönhetően továbbá kisebb méretű szűrőelemek helyezhetők el az egyes fázisok kimenetein. Kisebb fojtások használatával a tranziensekkel szembeni tűrés is javul a terhelésen. Végezetül, megfelelő fáziskésleltetéssel a jel kimeneti hullámossága is alacsonyabb lesz.

A Texas Instruments LM5170-Q1 vezérlője egy nagy teljesítményű, többfázisú kétirányú áramszabályozó, amelyet a két akkumulátoros gépjárműi rendszerek 48 V-os és 12 V-os részei közötti áramátvitel szabályozására terveztek (5. ábra). Olyan alapvető analóg funkciókat tartalmaz, amelyek segítségével nagy teljesítményű áramalakítók tervezhetők meg minimális számú külső alkatrész alkalmazásával. A többfázisú párhuzamos működés két LM5170-Q1 vezérlő összekapcsolásával érhető el a három vagy négy fázisú működéshez, vagy pedig ennél több fázis esetén több vezérlőt szükséges szinkronizálni fáziseltolt órajelekkel.

Kép – a Texas Instruments LM5170-Q1 többfázisú kétirányú áramszabályozója5. ábra Az LM5170-Q1 többfázisú kétirányú áramszabályozó szabályozza a kettő akkumulátorral rendelkező gépjárműi rendszerek 48 V-os és 12 V-os részei közötti áramátvitelt. A piros nyilak mutatják az áram kétirányú áramlását. (Kép: Texas Instruments)

Az 1%-os tipikus áramerősség-pontosságot az LM5170-Q1 kétcsatornás áramkülönbség-érzékelő erősítők és dedikált csatornaáram-figyelők használatával éri el. A robosztus 5 A-es félhidas kapuvezérlők képesek párhuzamos MOSFET-kapcsolókat vezérelni, ami csatornánként 500 W vagy még nagyobb teljesítmény elérését teszi lehetővé. Ezenkívül a szinkron egyenirányítók diódaemulációs üzemmódja nemcsak a negatív irányú áramot akadályozza meg, hanem lehetővé teszi a nem folytonos üzemmódú működést is, ami kis terhelések esetén javítja a hatásfokot. Az eszközt számos védelmi funkcióval is ellátták, a MOSFET-ek hibaérzékelésétől a kis- (LV) és nagyfeszültségű (HV) portok túlfeszültségvédelmén és a ciklusonkénti áramkorlátozáson át a túlmelegedés-védelemig. A vezérlő megfelel az autóipari funkcionális biztonsági követelményeknek.

A Texas Instruments kínálatában szerepel az LM5170EVM-BIDIR kiértékelő modul is, amely lehetővé teszi a mérnökök számára az LM5170-Q1-nek a 12/48 V-os két akkumulátoros rendszerekben való működésének kiértékelését. A két fázis 180˚-ot késik egymástól, és maximálisan 60 A egyenáramot oszthatnak szimmetrikusan. Ez a kiértékelő modul különféle átkötőket is tartalmaz, amelyekkel az áramkör rugalmasan és kényelmen hozzáigazítható a különböző felhasználási igényekhez, beleértve a mikrovezérlővel (MCU-val) és nagy teljesítményű egyirányú feszültségcsökkentő vagy -növelő átalakítókkal történő vezérlést is.

Többfázisú mester/szolga architektúra kétirányú átalakítókhoz

Az Analog Devices az LT8708 buck-boost kapcsolóüzemű feszültségszabályozót kínálja a 12/48 V-os kétirányú áramátalakítókban történő használatra. Az LT8708 egy kétirányú képességgel rendelkező 80 V-os szinkron 4-kapcsolós buck-boost DC-DC vezérlő, amely körülbelül 30 A terhelőáram elviselésére képes. Nagyobb áramigények esetén az LT8708 mester vezérlő egy vagy több szolga chippel kombinálható. Egy mester-szolga kialakítás a többfázisú rendszereknél csökkentheti a megoldás költségeit mivel egyetlen (drágább) mester IC használható több (olcsóbb) szolga IC vezérlésére.

A szolgák a mesterhez kapcsolódnak, és arányosan növelik a rendszer teljesítményét és áramerősségét. Fontos azonban, hogy a szolgák az LT8708-val azonos áramvezetési üzemmódban működjenek, hogy az áramot és a teljesítményt a mester által kért irányba vezessék. Egy LT8708-at tartalmazó többfázisú rendszernél a mester szabályoz minden áram- és feszültség-határértéket, és a szolgák igazodnak ezekhez.

Négy jel összekapcsolásával egy szolga könnyen párhuzamosba kapcsolható az LT8708-val (6. ábra). Minden egyes szolgán két további áramkorlát (VIN-nél az egyik és a másik irányban folyó áram) áll rendelkezésre, amelyek külön-külön állíthatók.

Kép – az Analog Devices háromfázisú DC-DC átalakítója az LT8708 (master) és szolga IC-k használatával6. ábra A négy jel összekapcsolásának bemutatása egy LT8708-at (master) és szolga IC-ket tartalmazó háromfázisú DC-DC átalakítóval. (Kép: Analog Devices)

Az Analog Devices DC2719A fejlesztőlapja 40 A áramot szolgáltat egy LT8708 és egy hozzá tartozó szolga (LT8708-1) kombinálásával. A kártya előre- és hátrafelé vezető irányban is működhet. A vezérlő beépített bemeneti és kimeneti feszültségszabályozókkal, valamint kettő bemeneti és kimeneti áramszabályozóval rendelkezik az áram folyásának szabályozására az egyik vagy másik irányban. Funkcióinak köszönhetően a kétirányú áramalakítás egyszerűen megoldható az akkumulátoros vagy kondenzátoros tartalékrendszereknél, és más olyan alkalmazásoknál is, amelyeknél a VIN, a VOUT, az IIN és/vagy az IOUT szabályozására lehet szükség.

Kétirányú teljesítménytényező-korrekció villamos hálózattal kommunikáló BEV-eknél

A villamos hálózattal kommunikálni képes akkumulátoros elektromos járművek (BEV-ek) tervezői számára az Infineon kínálatában megtalálható az EVAL3K3WTPPFCSICTOBO1 fejlesztőlap, amely egy 3300 W-os híd nélküli totemoszlop-kapcsolású teljesítménytényező-javító áramkör, kétirányú teljesítményátviteli képességgel (7. ábra). Ez a teljesítménytényező-javító kártya a nagy hatásfokot (kb. 99%) és nagy teljesítménysűrűséget (72 W/köbhüvelyk) igénylő alkalmazásokhoz készült.

Kép – az EVAL3K3WTPPFCSICTOBO1 3300 W híd nélküli totemoszlop-kapcsolású teljesítménytényező-javító kártya az Infineontól7. ábra Az EVAL3K3WTPPFCSICTOBO1 egy 3300 W-os híd nélküli totemoszlop-kapcsolású teljesítménytényező-javító kártya. (Kép: Infineon)

A folytonos áramvezetési üzemmódban (CCM) működő teljesítménytényező-javító áramköröknél a totemoszlopos-kapcsolás széles tiltott sávú félvezetők segítségével valósítható meg. Ebben az esetben a fél terhelés melletti 99%-os hatásfok az Infineon 4-tűs TO-247 tokozású IMZA65R048M1 CoolSiC MOSFET-jével van megvalósítva. Folytonos áramvezetési üzemmódban az átalakító kizárólag magas hálózati feszültséggel (legalább 176 V effektív, névlegesen 230 V effektív) működik, 65 kHz kapcsolási frekvenciával.

Ez a 3300 W-os híd nélküli kétirányú (egyenirányító/AC-DC és invertáló/AC-DC) totemoszlop-kapcsolás egy rendszermegoldás, amelyet Infineon gyártmányú teljesítményelektronikai félvezetők, valamint Infineon meghajtók és vezérlők felhasználásával fejlesztettek ki. A kialakításban felhasznált Infineon eszközök a következők:

  • 64 mΩ-os, 650 V-os, 4-tűs TO-247 tokozású CoolSiC MOSFET-ek (IMZA65R048M1) a totemoszlop-kapcsolású teljesítménytényező-javító áramkör nagyfrekvenciás kapcsolóiként
  • 17 mΩ-os, 600 V-os, TO-247 tokozású CoolMOS C7 MOSFET-ek (IPW60R017C7) a totemoszlop-kapcsolású teljesítménytényező-javító áramkör visszatérési útvonalához (alacsony frekvenciájú híd)
  • 2EDF7275F izolált kapumeghajtók (EiceDRIVER)
  • ICE5QSAG QR flyback vezérlő és 950 V-os CoolMOS P7 MOSFET (IPU95R3K7P7AKMA1) az előfeszítő segédtáphoz
  • XMC1404Q048X0200AAXUMA1 Infineon mikrovezérlő a teljesítménytényező-javítás implementálásához

Az EVAL3K3WTPPFCSICTOBO1 kártyán megvalósított folytonos áramvezetési üzemmódban működő totemoszlopos kapcsolás egyaránt működik egyenirányító és invertáló üzemmódban. Teljes mértékben digitálisan vezérelhető az Infineon XMC1404Q048X0200AAXUMA1 mikrovezérlőjével.

Összegzés

A hatékonyság javítására törekvő tervezőknek köszönhetően megjelentek a 12/48 V-os két feszültségű architektúrák a hibrid gépkocsik (HEV-ek) és az akkumulátoros elektromos járművek (BEV-ek) választott topológiájaként. Ennek következtében hatékony megoldásokat kellett kitalálni az energiafogyasztás-szabályozásának optimalizálására. Kétirányú DC-DC átalakítók és akkumulátortöltők jelentek meg, hogy a 12 V-os és 48 V-os voltos rendszerek támogatni tudják egymást, ha az egyik újratöltésére, vagy az egyikben lévő energiatöbblet esetén áramleadásra van szükség.

A BEV-eknél ezenkívül egy kétirányú teljesítménytényező-javító fokozat lehetővé teszi az akkumulátor és a villamos közhálózat közötti kétirányú energiaáramlást. Az így létrejövő V2G-kapcsolat az üzemanyag-takarékosság javításán túl gazdaságossági előnyökkel is jár, többek között, hogy csúcs teljesítményigény esetén a rendszer energiát tud visszajuttatni a közhálózatba, míg alacsony villamosenergia-igényű periódusokban tölteni tudja a jármű akkumulátorait.

Ajánlott olvasnivaló

  1. Használjon speciális áramátalakítókat a kettő akkumulátoros 12/48 V jelentette különbségek áthidalására az autóipari rendszerekben
  2. Elektromos járművek csatlakoztatása az okoshálózathoz a stabilitás és a biztonság érdekében
DigiKey logo

Disclaimer: The opinions, beliefs, and viewpoints expressed by the various authors and/or forum participants on this website do not necessarily reflect the opinions, beliefs, and viewpoints of DigiKey or official policies of DigiKey.

About this author

Image of Jeff Shepard

Jeff Shepard

Jeff több mint 30 éve ír a teljesítményelektronikáról, az elektronikus alkatrészekről és más technológiai témákról. Teljesítményelektronika terén írói pályafutását az EETimes főszerkesztőjeként kezdte. Ezt követően megalapította a teljesítményelektronikai tervezéssel foglalkozó Powertechniques folyóiratot, majd később egy teljesítményelektronikával foglalkozó globális kutató- és kiadóvállalatot, a Darnell Groupot. A Darnell Group többek között a PowerPulse.net webhelyet működtette, amely napi híreket szolgáltatott a globális teljesítményelektronikai mérnöki közösség számára. Jeff a szerzője a kapcsolóüzemű tápegységekről szóló „Power Supplies” című tankönyvnek, amely a Prentice Hall kiadó Reston részlege általi gondozásban jelent meg.

Társalapítója volt a nagy teljesítményű kapcsolóüzemű tápegységeket gyártó Jeta Power Systems cégnek, amelyet később a Computer Products felvásárolt. Feltaláló is: 17 amerikai szabadalom fűződik a nevéhez a termikus energia kinyerése és az optikai metaanyagok területén, valamint elismert szakértő az iparágon belül, és gyakran tart előadásokat a teljesítményelektronika globális trendjeiről. A Kaliforniai Egyetemen szerzett mesterdiplomát kvantitatív módszerekből és matematikából.

About this publisher

DigiKey's North American Editors