Széles tiltott sávú félvezetők a repülésben, az űrhajózásban és a műholdas berendezésekben

By Rolf Horn

A széles tiltott sávú (WBG, wide band gap) félvezetőknek számos előnyük van az áramátalakításban, ilyen például a nagyobb teljesítménysűrűség és a jobb hatásfok, miközben a rendszer mérete és tömege csökken, míg a kapcsolási frekvencia nő, ami kisebb passzív alkatrészek használatát teszi lehetővé. Ezek az előnyök még lényegesebbek lehetnek a légi járművek, az űrkutatási eszközök és a műholdak energiaellátó rendszereinél, ahol a méret és a tömeg kritikus fontosságú. A cikkben a széles tiltott sávú anyagok, például a szilícium-karbid (SiC) és a gallium-nitrid (GaN) relatív előnyeit vizsgáljuk ezeken a felhasználási területeken.

Áramátalakítás a légi járműveken

Ahogy a világ egy zöldebb jövő felé halad, a figyelem a hagyományos fosszilis tüzelőanyagú légi járművek károsanyag-kibocsátásának csökkentésére irányuló módszerekre összpontosul. Néhány megfontolás tárgyát képező megoldás:

  • Villamosabb légi járművek (MEA, more electric aircraft): Itt az a cél, hogy a mechanikus vagy hidraulikus hajtású motorkiszolgáló berendezések egy részét (pl. a tüzelőanyag-szivattyúkat) villamos meghajtásúakkal váltsák fel.
  • Villamosabb gázturbinás légi járművek (MEP, more electric propulsion): Itt villamos generátorokat használnak a gázturbinák hibrid támogatására, ezáltal csökkentve a tüzelőanyag-fogyasztást.
  • Teljesen villamos légi járművek (AEA, all electric aircraft): Ez egy nagyratörőbb terv, amely szerint a légi jármű teljesen villanyhajtású lenne. Ez kisebb légi járművekkel kezdődne, például helikopterekkel, városi légi járművekkel (UAM, urban air mobility) és függőlegesen fel- és leszálló (VTOL, vertical take-off and landing), például légi taxiként való használatra tervezett repülőgépekkel.

A korszerű légi járműveken a megnövekedett áramfogyasztás miatt a gázturbinával előállított bemenőfeszültséget 230 V váltakozó feszültségre (VAC) kellett növelni. Ezt a feszültséget egy egyenirányító alakítja ±270 V egyenfeszültséggé (VDC), más néven HVDC feszültséggé (nagy egyenfeszültséggé). Ebből aztán egyenáram-átalakítókkal 28 V-os kis egyenfeszültséget (LVDC) állítanak elő, amelyet olyan berendezések működtetésére használnak, mint a pilótafülkében lévő kijelzők, az egyenáramú tüzelőanyag-szivattyúk stb. Ahogyan a villanyjárművek töltői esetében, ahol a rendszereket már 800 V-ra fejlesztik, a légi járműveknél is az a tendencia, hogy a kábelek miatti veszteségek csökkentése érdekében a feszültséget egyre nagyobbra növelik. A légi járműveken az egyenfeszültség valószínűleg a kV-os tartományba kerül, különösen a hibrid meghajtású és a teljesen villamos légi járművek esetében. A teljesítményt tekintve a villamosabb légi járművek (MEA) áramátalakítóinak teljesítménye 10 kW és 100 kW között mozoghat, míg a hibrid hajtású és a teljesen villamos légi járművek (AEA) áramátalakítóinak több MW-os teljesítményűeknek kell lenniük.

A légi járművek teljesítményelektronikájára vonatkozó legfontosabb követelmények és azzal kapcsolatos feladatok

  • Méret, tömeg és teljesítményveszteség (SWaP, Size, Weight and Power-loss): Kulcsfontosságú a minél alacsonyabb SWaP-értékek elérése, mert a tüzelőanyag-fogyasztás, a hatótávolság és az általános hatásfok közvetlenül függ tőlük. Vegyünk példaként egy teljesen villamos légi járművet. Ebben az esetben az akkumulátorrendszer az áramellátó rendszer legnehezebb eleme. A szükséges akkumulátor mérete az inverter hatásfokától függ. Már az inverter hatásfokának 1%-os, 98%-ról 99%-ra történő javítása is több 100 kg-mal csökkentheti a jellegzetes, 250 Wh/kg energiasűrűségű akkumulátorok tömegét. Az invertermodul tömegre vetített teljesítménysűrűsége (kW/kg) egy másik kulcsfontosságú mérőszám. Hasonlóképpen a passzív alkatrészek mérete és tömege, valamint az áramátalakító aktív eszközeihez szükséges hűtőrendszer is jelentős tényező lehet.
  • A motorhoz vagy hajtóműhöz közeli, nem túlnyomásos részeken elhelyezett teljesítményelektronika a hűtéssel és a leválasztással kapcsolatos számos kihívással néz szembe. Az aktív eszközök esetében néha jelentős hőmérséklet miatti teljesítménycsökkentésre van szükség, és hűtési igényeik megterhelhetik a légi jármű teljes hűtőrendszerét. Nagy magasságban már gyengébb villamos terek esetén is bekövetkezhet részleges kisülés, ezért a félvezetők tokozását és a modulok házát, valamint az elszigetelésre szolgáló alkatrészeket kellő ráhagyással kell megtervezni. A kozmikus sugárzás elviselésének biztosítása az aktív eszközök jelentős feszültségcsökkentését is megkövetelheti.
  • Minősítési és megbízhatósági szabványok: A DO-160 a repüléselektronikai hardverek különböző környezetekben történő tesztelésére vonatkozó előírás. Nagyon kevés kereskedelmi forgalomban, készletről kapható alkatrész rendelkezik ilyen tanúsítvánnyal, így a berendezésgyártóknak és a légijármű-gyártóknak kell ezeket minősíteniük, és biztosítaniuk a használatukat.

A széles tiltott sávú teljesítmény-félvezetők használatának előnyei a repülésben, az űrkutatásban és a műholdak esetében

A széles tiltott sávú anyagoknak, például a SiC-nak és a GaN-nek számos előnyük van a hagyományos szilíciumalapú (Si) eszközökkel szemben, amint az az 1. ábrán látható.

A Si, a SiC és a GaN anyagjellemzőinek összehasonlítását mutató ábra1. ábra: A Si, a SiC és a GaN anyagjellemzőinek összehasonlítása (kép: Researchgate)

Ezek az anyagjellemzőbeli minőségkülönbségek számos előnyt jelentenek a légi járművek teljesítményelektronikájában:

  • A nagyobb hővezető képesség, különösen a SiC esetében, megkönnyíti például a robbanómotorok és sugárhajtóművek vezérléséhez használt alkatrészek hűtését.
  • A nagyobb rendszerfeszültség csökkenti a kábelek ellenállása miatti ohmos veszteségeket. Ez különösen igaz a SiC-ra, amelyből egészen 3,3 kV-ig kaphatóak a kereskedelmi forgalomban beszerezhető eszközök, és a kutatások aktívan törekszenek ennek az értéknek a további növelésére.
  • Nagyobb megbízhatóság magas hőmérsékleten. Például a SiC esetén bizonyított a +200 ˚C-on való működés.
  • Kisebb vezetési és kapcsolási veszteségek. A nagyobb sávszélesség kisebb elvándorlási területet tesz lehetővé egy adott névleges feszültség mellett, ami kisebb vezetési veszteségeket eredményez. Ezenkívül a kisebb parazitakapacitások kisebb kapcsolási veszteségekkel járnak, és nagyobb kapcsolási sebességeket tesznek lehetővé.
  • A kisebb parazitakapacitások és -induktivitások nagyobb frekvencián való működésre teremtenek lehetőséget. Például egy 1–5 kV-os SiC MOSFET kapcsolási frekvenciája több száz 100 kHz is lehet, szemben az egyenértékű Si-áramkörökkel elérhető néhányszor 10 kHz-es frekvenciákkal. A GaN HEMT (high-electron-mobility transistor, nagy elektronmozgékonyságú tranzisztor) tranzisztorok, bár többnyire a 700 V feletti feszültségtartományban kaphatóak, egypólusúak, és további előnyük, hogy nincsenek a záróirányú áram miatti veszteségeik, és ebben a néhány 100 V-os tartományban több MHz-en is képesek kapcsolni. A nagyobb frekvenciák nagy előnye, hogy a mágnesek mérete is csökkenthető.

A 2. ábrán a GaN- és a Si-alapú 100 kHz-es feszültségnövelő áramátalakítók hatásfokának összehasonlítása látható.

Ábra: a Si és a GaN hatásfokának összehasonlítása egy 100 kHz-es feszültségnövelő áramátalakító esetében2. ábra: A Si és a GaN hatásfokának összehasonlítása egy 100 kHz-es feszültségnövelő áramátalakító esetében (kép: Nexperia)

A fenti előnyök mindegyike közvetlenül jobb SWaP-értékekhez és nagyobb teljesítménysűrűséghez vezet. Például a nagyobb névleges feszültségű eszközök használatából eredő nagyobb bemenetsimító áramköri feszültség kisebb hatásos maradékáram-erősséget hoz létre az átalakító bemenetsimító kondenzátorában, így annak mérete csökkenthető. A nagyobb kapcsolási frekvencia lehetővé teszi a kisebb méretű nagyfrekvenciás síkmágnesek használatát. Egy hagyományos áramátalakítóban a mágneses alkatrészek a teljes tömeg 40–50%-át is kitehetik, de a nagyobb frekvenciákon működő aktív széles tiltott sávú eszközök használatával ez az arány egyre csökken. A Si-alapú léghűtéses áramátalakítók esetében az inverter tömegre vetített teljesítménysűrűsége 10 kW/kg körül mozog. Széles tiltott sávú eszközök használata esetén ez az érték számos szemléltetőrendszerben meghaladta a 25 kW/kg-ot, és optimális áramköri elrendezésekkel, bemenetsimító áramköri feszültségekkel és kapcsolási frekvenciákkal elméletileg lehetségesnek bizonyult a 100 kW/kg-os teljesítménysűrűség elérése is.

A széles tiltott sávú teljesítmény-félvezetők használata jelentette kihívások és a lehetséges megoldások

A széles tiltott sávú eszközök fenti előnyei azonban számos olyan kihívással is járnak, amelyekkel foglalkozni kell. Az alábbiakban bemutatunk néhányat ezek közül a kihívások közül a jelenleg vizsgált lehetséges megoldásokkal együtt:

  • A nagyobb teljesítménysűrűség megnövekedett hőtermeléssel jár. A magas hőmérséklet csökkenti az áramátalakítás hatásfokát, és a megbízhatósággal kapcsolatos problémákat is okozhat, különösen akkor, ha a hűtési és melegedési ciklusok nagy hőmérséklet-változásokkal járnak. A termomechanikai igénybevétel hatással lehet a tápegységek házának megbízhatóságára, ugyanis a hűtőeszközök, például az aktív eszközök hordozólapkáit (szubsztrát) a hűtőbordákhoz csatlakoztató hővezető anyagok – például a hővezető zsír – instabillá válnak, és megnő a hőellenállásuk. A jelenleg vizsgált megoldások közül néhány:
    • Jobb tokozás: A kétoldali hűtést biztosító, ezüstszinterezéssel ellátott, közvetlen hűtésű alumínium-nitrid (DBA, direct bonded aluminum – közvetlen kötésű alumínium) hordozólapkákkal készült tokozások jobb hőelvezetést tesznek lehetővé. A további módszerek közé tartozik a porötvözetből készült hűtőbordáknak közvetlenül a DBA-hordozólapkákra való szelektív lézeres ráolvasztása (SLM, selective laser melting).
    • Mivel a megnövekedett energiaigény miatt az aktív félvezetőszelet mérete is megnő, a hűtés szempontjából előnyös lehet a párhuzamos félvezetőszeletek használata az ugyanakkora nettó aktív terület elérése érdekében.
  • A széles tiltott sávú eszközök gyorsabb kapcsolási átmenetei, bár a kapcsolási veszteségeket csökkentik, nagyobb elektromágneses zavarási (EMI) kockázatot jelentenek. Az erre szolgáló megoldások többek között az alábbiak:
    • Az elosztott szűrőcellák jobb teljesítményt nyújtanak és redundanciát biztosíthatnak.
    • A kisebb frekvenciák kiemelésére erősítőket használó hibrid aktív-passzív szűrők használata csökkentheti a szűrő nettó méretét, és javíthatja a teljesítményt.
  • A névleges feszültség növekedésével a teljesítményelektronikai eszköz fajlagos ellenállása (RDS(ON) × A, ahol RDS(ON) a nyitóirányú ellenállás, A pedig az aktív terület) nő, mivel vastagabb elvándorlási területre van szükség. Például míg egy 1200 V-os SiC MOSFET ellenállása magas hőmérsékleten 1 mΩ/mm2 lehet, addig egy 6 kV-os névleges feszültségű eszköz esetében elérheti a 10 mΩ/mm2 értéket. Az RDS(ON) célérték eléréséhez nagyobb eszközökre vagy több párhuzamos eszközre van szükség, ami magasabb félvezetőszelet-költségeket, nagyobb kapcsolási veszteséget és magasabb hűtési követelményeket jelent. Néhány megoldás ennek elérésére:
    • A 3 vagy több fokozatú áramátalakító áramkörök használata lehetővé teszi a bemenetsimító áramköri feszültségnél kisebb névleges feszültségű eszközök használatát. Ez különösen fontos lehet az 1 kV alatti feszültségű GaN-eszközöknél, ahol egy soros bemenetű, párhuzamos kimenetű (SIPO, series in, parallel out) kialakítással a bemenőfeszültség több eszközre osztható el, lehetővé téve ezzel több eszköz használatát.

A GaN és műholdas kommunikáció

A GaN HEMT tranzisztorok jobban tűrik a sugárzást, mint a Si és SiC MOSFET-ek:

  • A kapuelektróda alatti AlGaN-réteg nem gyűjti fel a töltést, mint a kapu alatti SiO2 oxidréteg a MOSFET-ekben. Ennek eredményeképpen a növekményes üzemmódú (e-mode, enhancement mode) GaN HEMT tranzisztorok teljes ionizáló dózisa (TID, total ionizing dose) jelentősen nagyobb, a működés közben felvett mérési jegyzőkönyvek szerint meghaladja az egy megaradot (Mrad) (10 kGy) (kilogray), míg a Si/SiC esetében ez jellemzően mindössze néhány száz kiloradot (krad) (néhány kGy-t) tesz ki (a rad egy Amerikában használt mértékegység, 1 Gy = 100 rad).
  • A GaN HEMT esetében az egyrészecskés zavarok (SEE, single event error) is kedvezőbbek. A lyukak hiánya minimálisra csökkenti az egyrészecskés zavarok (SEU, single event upset, ugyanaz, mint az SEE) kockázatát, míg a Si és SiC esetében megfigyelhető egyrészecskés kapuáttörés (SEGR, single event gate rupture) kockázata szintén minimálisra csökken.

A GaN-alapú félvezetős teljesítményerősítők (SSPA, solid state power amplifier) az űrtechnika számos területén, például az alacsony Föld körüli pályán (LEO, low Earth orbit) keringő műholdakban nagyrészt felváltották a vákuumcsöves eszközöket, különösen a C sávtól a Ku/Ka sávig terjedő frekvenciákon.

Összegzés

Az olyan széles tiltott sávú félvezetők, mint a SiC és a GaN, számos előnnyel járnak a repülésben, az űrkutatásban és a műholdas kommunikációban való felhasználás során. Ahogy a földi áramátalakító berendezések esetében fejlődik a technika és annak felhasználása, és kiforrottá válnak a megbízhatósági szabványok, úgy nő a bizalom a repülőgépes, űrtechnikai és műholdas rendszerekben való használatuk iránt is.

Disclaimer: The opinions, beliefs, and viewpoints expressed by the various authors and/or forum participants on this website do not necessarily reflect the opinions, beliefs, and viewpoints of DigiKey or official policies of DigiKey.

About this author

Image of Rolf Horn

Rolf Horn

Rolf Horn, Applications Engineer at DigiKey, has been in the European Technical Support group since 2014 with primary responsibility for answering any Development and Engineering related questions from final customers in EMEA, as well as writing and proof-reading German articles and blogs on DK’s TechForum and maker.io platforms. Prior to DigiKey, he worked at several manufacturers in the semiconductor area with focus on embedded FPGA, Microcontroller and Processor systems for Industrial and Automotive Applications. Rolf holds a degree in electrical and electronics engineering from the university of applied sciences in Munich, Bavaria and started his professional career at a local Electronics Products Distributor as System-Solutions Architect to share his steadily growing knowledge and expertise as Trusted Advisor.