A széles tiltott sávú félvezetők átalakítják a közlekedés világát

By Rolf Horn

Contributed By DigiKey's North American Editors

A teljes közlekedési ágazat gyökeres átalakuláson megy keresztül, a belső égésű motorral hajtott járművek fokozatosan átadják a helyüket a kevésbé szennyező hibrid és villanygépjárműveknek, valamint a tisztább tömegközlekedési megoldásoknak (vonatok, repülőgépek és hajók). Az üvegházhatású gázok (greenhouse gas, GHG) kibocsátásának megfékezéséhez és a globális felmelegedés mérsékléséhez olyan módszerekre van szükség, amelyek képesek maximálisra növelni a hatásfokot és csökkenteni a környezeti hatásokat.

A széles tiltott sávú (wide bandgap, WBG) félvezetőknek számos olyan tulajdonságuk van, amelyek vonzóvá teszik őket a közlekedés különböző területein való felhasználásra. Használatuk jobb hatásfokú, gyorsabb és könnyebb járműveket eredményezhet, amelyeknek nagyobb a hatótávolságuk, és kisebb környezeti terhelést jelentenek.

A széles tiltott sávú félvezetők tulajdonságai

A széles tiltott sávú félvezetők az elterjedten használt szilíciummal (Si) szembeni előnyeik miatt gyorsan átalakítják a teljesítményelektronika területét. Míg a szilícium tiltott sávja 1,1 eV (elektronvolt), addig a széles tiltott sávú anyagoké 2–4 eV. Ezenkívül a legtöbb széles tiltott sávú félvezető átütési villamoserőtér-feszültsége lényegesen nagyobb, mint a szilíciumé. Ez azt jelenti, hogy lényegesen magasabb hőmérsékleten és feszültségen működhetnek, nagyobb teljesítményt és kisebb veszteségeket téve lehetővé. Az 1. táblázat a szilícium-karbid (SiC) és a gallium-nitrid (GaN), a két legnépszerűbb széles tiltott sávú félvezető főbb tulajdonságait sorolja fel a szilíciuméival összevetve.

Tulajdonság Si SiC GaN
A tiltott sáv energiája (eV) 1,1 3,2 3,4
Átütési villamoserőtér-feszültség (MV/cm²) 0,3 3,5 3,3
Elektronmozgékonyság (cm²/Vs) 1500 900 900–2000
Elektrontelítési sebesség (cm/s) 1 ∙ 107 2,2 ∙ 107 2,5 ∙ 107
Hővezető képesség (W/cmK) 1,5 5,0 1,3
Dielektromos állandó 11,8 10 8,9

1. táblázat: A Si, a SiC és a GaN tulajdonságainak összehasonlítása

A SiC alapú tápegységek fő előnyei szilíciumalapú ellenpárjaikkal szemben a következők:

  • Kis kapcsolási veszteségek: A SiC MOSFET-ek egypólusú eszközök, amelyek nagyon kis nyitási és zárási veszteségeket mutatnak. Ez a tulajdonságuk lehetővé teszi nagyobb kapcsolási frekvenciák használatát kisebb veszteségek mellett, aminek következtében lehetőség van a passzív alkatrészek és a mágnesek méretének csökkentésére.
  • Kis vezetési veszteségek: A bipoláris (pn-) átmenet hiánya miatt a SiC eszközök csökkenthetik a veszteségeket a kis terhelésű és a részterheléses üzem során is.
  • Magas üzemi hőmérséklet: A szilícium-karbid a szilíciumhoz képest kiváló termikus tulajdonságokkal rendelkezik. A SiC-ot széles hőmérséklet-tartományban kis szivárgási áram jellemzi, lehetővé téve a 200 °C feletti működést. Az egyszerűbb hűtés és a kiváló hőkezelés ennek a tulajdonságnak a következménye.
  • A szerkezeti felépítés miatti belső dióda: Ennek a tulajdonságnak köszönhetően a SiC MOSFET-ek képesek a harmadik síknegyedben (kvadránsban) diódaként működni, ami kiváló teljesítményt eredményez az áramátalakító berendezésekben.

A fenti tulajdonságok kombinálása lehetővé teszi nagyobb teljesítménysűrűségű, jobb hatásfokú, nagyobb működési frekvenciájú és kisebb alapterületű SiC eszközök előállítását.

A GaN alapú tápegységek fő előnyei Si- és SiC-alapú ellenpárjaikkal szemben a következők:

  • A GaN eszközök a harmadik síknegyedben záróirányú töltésmennyiség nélkül működhetnek, annak ellenére, hogy nincs bennük a szerkezeti felépítés miatti belső dióda. Ennek eredményeképpen nincs szükség antiparalel (párhuzamos, de ellentétes irányban bekötött) diódára.
  • Kis QG kaputöltés és RDS(ON) nyitóirányú ellenállás, ami kisebb vezérlési veszteségeket eredményez és nagyobb kapcsolási sebességet tesz lehetővé.
  • Nulla záróirányú áram, ami kisebb kapcsolási veszteségeket és kevesebb elektromágneses zavarási zajt eredményez
  • Nagy dv/dt érték: A GaN nagyon nagy frekvencián képes kapcsolni, és négyszer gyorsabban nyit és kétszer gyorsabban zár, mint a hasonló RDS(ON) nyitóirányú ellenállású SiC MOSFET-ek.

A széles tiltott sávú eszközök felhasználási területei

Amint az 1. ábrán látható, vannak olyan felhasználási területek, ahol a SiC és a GaN nyújtja a legjobb teljesítményt, és vannak olyanok, ahol jellemzőik átfedik a szilíciuméit. Gyakran a GaN eszközök a nagyfrekvenciás áramkörökben jelentik a legjobb választást, míg a SiC eszközök nagy feszültségek esetén uralják a terepet.

A Si, SiC és GaN eszközök lehetséges felhasználási területeit szemléltető ábra1. ábra: A Si, SiC és GaN eszközök lehetséges felhasználási területei (forrás: Infineon)

Hibrid és villanyjárművek

A hibrid és villanyjárművek (H/EV, hybrid/electric vehicle) többféle teljesítményelektronikai rendszert használnak a villamos hálózatból vagy a robbanómotortól nyert energiának a villanymotor és a segédberendezések működtetésére alkalmas formába történő átalakítására. A legtöbb hibrid és villanyjármű visszatápláló (idegen szóval regeneratív) fékezést is használ, amelynek során a kerekek forgatják a generátort, így töltve az akkumulátort.

A hajtásinverter kulcsfontosságú részegység ezekben a járművekben, ez alakítja át az akkumulátoroktól kapott nagy egyenfeszültséget a háromfázisú villanymotor hajtásához szükséges váltakozó feszültséggé (lásd: 2. ábra). A nagy teljesítmény miatt ezen a felhasználási területen előnyt élveznek a SiC eszközök, amelyek 650 V vagy 1,2 kV névleges feszültségűek, az inverter áramköri kialakításától függően. A SiC használatával csökkenthetők a veszteségek, a méret és a tömeg, lehetővé téve a kis helyigényű megoldásokat.

A hibrid és villanyjárművek fő részegységeit mutató ábra2. ábra: A hibrid és villanyjárművek fő részegységei (forrás: ROHM Semiconductor)

A fedélzeti töltő (OBC, onboard charger) a hálózatra kapcsolódik, és a váltakozó feszültséget egyenfeszültséggé alakítja az akkumulátor töltéséhez. A fedélzeti töltő kimenőteljesítménye általában 3,3 kW és 22 kW között van, és nagyfeszültségű (600 V vagy magasabb) tápegységekre támaszkodik. Bár a SiC és a GaN egyaránt alkalmas erre a felhasználási területre, a GaN tulajdonságai, például a nagy kapcsolási frekvencia, a kis vezetési veszteségek, valamint a kisebb tömeg és méret ideális megoldássá teszik fedélzeti töltők gyártására.

A széles tiltott sávú anyagok másik felhasználási területe a hibrid és villanyjárművekben a kisfeszültségű (LV, low voltage) egyenáram-átalakító, amely az akkumulátor feszültségét (200 V a hibrid villanyjárművekben (HEV), 400 V felett a villanyjárművekben) a segédrendszerek áramellátásához szükséges 12 V/48 V egyenfeszültségre csökkenti. A jellemzően 1 kW-nál kisebb teljesítményű kisfeszültségű átalakító GaN és SiC eszközökkel nagyobb frekvenciákon is képes működni.

A 2. táblázat azt foglalja össze, hogy a Si, a SiC és a GaN hogyan felel meg a korábban említett, a hibrid és villanyjárművekben szóba jöhető felhasználási területek követelményeinek.

Típus Fedélzeti töltő Inverter és nagyfeszültségű (HV) átalakító Kisfeszültségű (LV) átalakító
Teljesítmény 3,3 kV alatt 12 kW – 400 kW 1 kW – 10 kW
Bemenőfeszültség 120 V – 240 V 200 V – 400 V 200 V – 400 V
Kimenőfeszültség 200 V – 400 V 100 V – 650 V 12 V – 48 V
Hatásfok, Si 85% – 93% 83% – 95% 85% – 90%
Hatásfok, SiC 95% – 96% 96% – 97% 96% – 99%
Hatásfok, GaN 94% – 98% Nem elérhető 95% – 99%
Tápegység Diszkrét alkatrészek
600 V – 900 V
Diszkrét alkatrészek/modul
600 V – 1200 V
Diszkrét alkatrészek
600 V – 900 V

2. táblázat: Széles tiltott sávú anyagok használata hibrid és villanyjárművekben és teljesítményük összehasonlítása a Si-mal

Vasúti közlekedés

A villanymozdonyok a hálózatból felsővezetéken vagy harmadik sínen át kapják az áramot, és azt a villanymotorok és a segédrendszerek számára megfelelő formába alakítják át. Ha a vonat váltakozó áramú hálózatról működik, akkor egy transzformátornak és egy egyenirányítónak kell a feszültséget egyenfeszültséggé alakítania és formálnia. Az egyenfeszültséget ezután felosztják, majd invertereken keresztül továbbítják, hogy kiszolgálják a hajtó- és segédrendszerek igényeit.

A hajtásinverter az egyenáramot váltakozó árammá alakítja a villanymotorok hajtásához, és a visszatápláló fékezéssel termelt villamos energiát újraformálja. Ennélfogva ezt az átalakítót kétirányú energiaáramlásra tervezték. Emellett a segédinverter a hűtőrendszerek, az utaskényelmi berendezések és más nem a hajtással kapcsolatos rendszerek számára biztosít áramot.

A hajtásinverteren belüli teljesítményelektronika mérete a mozdony osztályától függ:

  • Településen belüli járatokra szolgáló mozdonyok: 1,2 kV-tól 2,5 kV-ig
  • Helyiérdekű vasúti mozdonyok: 1,7 kV-tól 3,3 kV-ig
  • Helyközi közlekedésre szolgáló mozdonyok: 3,3 kV felett

A legtöbb mozdony azonban 3,3 kV vagy 1,7 kV feszültséget használ.

A visszatápláló fékezés, amely a villamos energia egy részét visszavezeti a helyi hálózatba, a vasúti áramelosztó vagy az energiatároló rendszerbe, bonyolultabbá teszi a rendszert, mint a korábban említett felhasználási területeken használt megoldások. A visszatáplált energiát azonnal tárolni kell, vagy fel kell használni, különben elveszik.

A vasúti vontatási felhasználási területeken hagyományosan használt Si-alapú szigetelt kapus bipoláris tranzisztorok (IGBT-k) és szabadonfutó diódák helyettesíthetők egypólusú SiC-alapú MOSFET-ekkel és diódákkal, így növelve a kapcsolási frekvenciát és a teljesítménysűrűséget.

A vasúti vontatás területén használt teljesítményelektronikai berendezések tömegének és térfogatának csökkentése érdekében csökkenteni kell a vezetési és kapcsolási veszteségeket, és növelni kell a pn-átmenetek megengedett legnagyobb hőmérsékletet. A széles körben használt szilíciumalapú bipoláris teljesítményelektronikai eszközök esetében a növekvő vezetési veszteségek és a csökkenő kapcsolási veszteségek ellentétes hatást fejtenek ki. Az egypólusú eszközöknél nem tapasztalható az a vezetési és kapcsolási veszteségek közötti kompromisszum, ami a bipoláris eszközöknél. Ennek eredményeképpen a kapcsolási veszteségek csökkenthetők, miközben a vezetési veszteségek is minimalizálhatók.

A széles tiltott sávú eszközökre épülő teljesítményelektronikával drasztikusan csökkenthetők az áramsínekben fellépő energiaveszteségek. Ennek eredményeképpen kevesebb energiát kell majd a villamos hálózatból kivonni, és több energiát nyerünk vissza a visszatápláló fékezéssel. A széles tiltott sávú eszközök további előnyöket is kínálnak, amelyek a hatásfok növelése mellett is jelentősen segítik a vasúti közlekedést, ilyenek például az alábbiak:

  • A kisebb tömeg jelentős hatással van a hatásfokra
  • A magasabb üzemi hőmérséklet kisebb hűtőrendszert tesz lehetővé
  • A nagyobb kapcsolási frekvencia kisebb passzívalkatrész-méreteket tesz lehetővé, ami csökkenti a hajtás- és segédinverterek tömegét Az inverter és a villanymotor a nagyobb kapcsolási frekvenciának köszönhetően gyorsabban tud reagálni az igények változásaira, ami növeli a hatásfokot. Végül, mivel a magasabb frekvencia kevésbé hallható, és a hűtőventilátorok esetenként kikapcsolhatók, a vasútállomások kevésbé lesznek zajosak, ha vonatok állnak bent.

Hajózási és repülési felhasználási területek

A teljesítményelektronikai újítások már régóta előnyökkel járnak a hajózási ágazatban is. A hajón a dízelmotorokkal hajtott szinkrongenerátorok szolgáltatta közepes váltakozó feszültségű villamos energiát különböző fogyasztók kapják. Ezek közé tartoznak elsősorban a hajtó villanymotorok (egyenirányítós (váltakozó áramot egyenárammá alakító, AC–DC) és inverteres (egyenáramot váltakozó árammá alakító, DC–AC) áramátalakítók elegye szükséges hozzájuk) és egyéb terhelések.

A hajózási ágazatban a legújabb trendet a váltakozó áramú villamos elosztóhálózatok egyenáramú elosztóhálózatokra történő cseréjére tett kísérletek jelentik. Ez a megoldás kiküszöböli a generátorok váltakozó áramú elosztóhálózathoz való szinkronizálásának szükségességét. Ekkor a generátorok változó fordulatszámon működhetnek, ami tüzelőanyag-megtakarítást eredményez. Másrészt viszont egyenirányító áramkörök (AC–DC átalakítók) bevezetését teszi szükségessé a váltakozó áramú generátorok és az egyenáramú elosztóhálózat között.

A hajók hajtására szolgáló változó fordulatszámú hajtóművek kulcsfontosságú hajóalkatrészek, amelyeknek rendkívül megbízhatóan kell működniük. A névleges teljesítményük gyakran néhány wattól néhány tíz megawattig terjed. A váltakozó áramú áramelosztással rendelkező hajókon gyakran ezek a hajtóművek a legjelentősebb teljesítményátalakító blokkok. Ezért kulcsfontosságú, hogy nagyon jó legyen a hatásfokuk.

A hagyományos szilíciumalapú teljesítményelektronikai eszközöket itt is SiC és GaN eszközök váltják fel, amelyek javítják a hatásfokot, és egyúttal csökkentik a méretet és a tömeget. A széles tiltott sávú eszközök hamarosan átveszik a Si-alapú eszközök helyét iparági piacvezetőként, olyan élvonalbeli teljesítményelektronikai rendszereket kínálva, amelyeket szilíciumalapú technikával nem lehetne elérni.

A jövőben a hibrid és tisztán villanyhajtású repülőgépek motorjait/hajtóműveit tüzelőanyaggal működő gázturbinával hajtott villamos generátorok látják majd el energiával. Ezt követően teljesítményelektronikát használnak a generátor és a villanymotor összekapcsolására. Ahhoz, hogy elegendő teljesítmény álljon rendelkezésre, nagyon nagy egyenfeszültségű sínekre van szükség. Ezeknek a síneknek a feszültsége a könnyű légi járművekhez szükséges néhány kV-tól a nagyobb repülőgépekhez szükséges több MV-os tartományig terjedhet. A nagy egyenfeszültségű sín lehetővé teszi továbbá, hogy állandó mágneses szinkrongépeket használjunk generátorokként, ami csökkenti a meddő teljesítményt, és kisebb névleges teljesítményű teljesítményelektronika használatát teszi lehetővé. Az áramátalakítókban olyan berendezésekre van szükség, amelyek a generátorok nagy fordulatszáma miatt képesek nagy kapcsolási frekvencián működni, ami pedig kisebb és könnyebb szűrőelemeket eredményez.

A szilícium-karbid a legígéretesebb félvezető eszköz, amely minden követelménynek megfelel, miközben jó áramátalakítási hatásfokot tesz lehetővé. A kisebb teljesítményű légi járművek esetében az újonnan létrehozott 3,3 kV-os és 6,5 kV-os SiC MOSFET eszközök jelentős érdeklődésre tartanak számot. Ezek modulrendszerű áramátalakító áramkörökben is használhatók, hogy megfeleljenek a nagyobb légi járművek nagyobb feszültség- és teljesítményigényeinek.

Összegzés

A széles tiltott sávú félvezetők – például a szilícium-karbid (SiC) és a gallium-nitrid (GaN) – számos előnyt kínálnak a hagyományos félvezetőkkel szemben, mivel kisebb teljesítményveszteség mellett képesek nagy feszültségeket kezelni és magas hőmérsékleten működni. Ezek a tulajdonságok különösen alkalmassá teszik őket a különböző felhasználási területeken, többek között a közlekedésben szükséges teljesítményelektronikában való használatra.

A széles tiltott sávú félvezetőket a közlekedési ágazatban jobb hatásfokú és megbízhatóbb hibrid és villanyjárművek kifejlesztésére használják. A széles tiltott sávú félvezetők kisebb teljesítményvesztesége nagyobb kapcsolási frekvenciákat tesz lehetővé, ami csökkenti a teljesítményelektronika méretét és tömegét. Ez viszont nagyobb hatótávolságot, rövidebb töltési időt és jobb általános teljesítményt eredményezhet.

A széles tiltott sávú félvezetők lehetővé teszik kisebb méretű és jobb hatásfokú hajtásláncok kifejlesztését is, beleértve a villanyjárművek (EV, electric vehicle) és hibrid villanyjárművek (HEV, hybrid electric vehicle) villanymotoros hajtását és invertereit. Ha csökken ezeknek az alkatrészeknek a mérete és a tömege, a járműtervezők helyet szabadíthatnak fel más részegységek számára, vagy javíthatják a jármű általános aerodinamikáját.

A villanyjárművek és hibrid villanyjárművek mellett a széles tiltott sávú félvezetőket más közlekedési eszközökben, például repülőgépekben és mozdonyokban is használják. Ezeken a felhasználási területeken a széles tiltott sávú félvezetők magas hőmérsékleten való viselkedése és nagyfeszültség-kezelő képességei javíthatják a teljesítményelektronika hatásfokát és megbízhatóságát, ami kisebb üzemeltetési költségeket és nagyobb biztonságot eredményez.

DigiKey logo

Disclaimer: The opinions, beliefs, and viewpoints expressed by the various authors and/or forum participants on this website do not necessarily reflect the opinions, beliefs, and viewpoints of DigiKey or official policies of DigiKey.

About this author

Image of Rolf Horn

Rolf Horn

Rolf Horn, Applications Engineer at DigiKey, has been in the European Technical Support group since 2014 with primary responsibility for answering any Development and Engineering related questions from final customers in EMEA, as well as writing and proof-reading German articles and blogs on DK’s TechForum and maker.io platforms. Prior to DigiKey, he worked at several manufacturers in the semiconductor area with focus on embedded FPGA, Microcontroller and Processor systems for Industrial and Automotive Applications. Rolf holds a degree in electrical and electronics engineering from the university of applied sciences in Munich, Bavaria and started his professional career at a local Electronics Products Distributor as System-Solutions Architect to share his steadily growing knowledge and expertise as Trusted Advisor.

About this publisher

DigiKey's North American Editors