A gépjárműelektronikában egyre kisebb csatlakozókat használnak

By Pete Bartolik

Contributed By DigiKey's North American Editors

A gépjárműgyártók folyamatosan bővítik és fejlesztik járműveik szolgáltatásait és funkcióit, amelyek közül sok az elektronikus vezérlőegységektől (ECU, electronic control unit) függ. A hely azonban korlátozott, ezért folyamatosan miniatürizált és mind hatékonyabb csatlakozókat keresnek az áramtovábbítás és a kommunikáció kezelésére, hogy biztosítsák az elektronikus és villamos rendszerek működését.

A mai visszapillantó tükrök erre a legjobb példa: nem ritka, hogy ezek az eszközök villanymotorokat, holttérfigyelő kijelzőket, irányjelző lámpákat, fűtőelemeket, talajmegvilágító világítótesteket, a kulcs nélküli beléptetőrendszer antennáit, sőt még a vízcseppek lefújására szolgáló ultrahanghullám-generátorokat is tartalmaznak. Ez rengeteg elektronikát jelent – amelyeknek mind víz- és rezgésállóaknak kell lenniük – egy viszonylag kis méretű házban.

A gépjárműipar hatalmas átalakuláson megy keresztül, amelyet a funkciók folyamatos számítógépesítése, valamint a kormányok és az ipar hatalmas beruházásai táplálnak. Ezek célja a belső égésű motorokról való átállás felgyorsítása.

A járművek egyre inkább mozgó számítógépes rendszerek, amelyek a gépjárműgyártók elképzelései szerint utat nyitnak az új, bevételt generáló, internetre kapcsolt gépjárműves szolgáltatások felé. A fejlett vezetőtámogató rendszerek (ADAS, advanced driver assistance system), az önvezetés, a megelőző karbantartás és a járműmegosztó szolgáltatások szintén hozzájárulnak a szoftveresen vezetett járművek felé történő hangsúlyeltolódáshoz.

Ezek a változások hatással lesznek az alkatrész-beszállítókra is, amelyeknek egy rendkívül megterhelő átmenet közepette kell ezekhez alkalmazkodniuk, ahogy a gépjárműgyártók finomhangolják a stratégiáikat, hogy megfeleljenek a fogyasztói elvárásoknak és igényeknek, amelyek gyorsan változhatnak. Számos gépjárműgyártó például felgyorsította vagy épp lassította a villanyjárművekre (EV, electric vehicle) való átállásra vonatkozó terveit, és továbbra is állandó probléma az ellátási lánc kezelése, ami megnehezítheti a beszállítói kapcsolatokat.

Az egyik biztos pont, amivel számolni kell, az a folyamatos igény az alkatrészek miniatürizálására, mivel a gépjárműgyártók egyre több elektronikus képességgel igyekeznek bővíteni a szolgáltatásokat a jármű teljes alapterületén, amely egyik évről a másikra szinte alig változik valamit.

Az alkatrészgyártóknak kisebb termékeket kell tervezniük, és meg kell oldaniuk kell ezen termékek teljesítményének növelését is, ahogy a gépjárműgyártók keresik annak a módját, hogy hogyan használhatnák ki a több ECU használata jelentette előnyöket, a rendelkezésre álló szűkös helyre zsúfolva be a több elektronikus vezérlőegységet. A csatlakozók – amelyekre gyakran utoljára gondolnak a tervezők, amikor új termékeket terveznek – egyre kritikusabbá válnak a tervezési folyamatban, mivel a gyártók egyre kisebb modulokat és egyre rövidebb kábelvezetési útvonalakat keresnek.

Nagy lépés a kicsivé és megbízhatóbbá válásnak köszönhetően

A kábelek és csatlakozók lényegében a központi idegrendszert alkotják, és a számítógépek és érzékelők egyre növekvő szerepének elősegítése érdekében ötletesebbé és kisebb méretűvé kell válniuk. A mai járművekben található hagyományos csatlakozók bizonyos esetekben nagyobb méretűek lehetnek, mint a tőlük függő modulok. Kisebbé és megbízhatóbbá kell válniuk, és rugalmasabb összeállításokat kell lehetővé tenniük szűk és zsúfolt helyeken, ami egyre jobban megnehezíti a szervizelésüket.

A csatlakozók miniatürizálása gyakran a teljesítőképesség rovására történt, ami a szigorú tesztelési előírások szerint működő és versenyelőnyökre törekvő gyártók számára elfogadhatatlan.

A korábban említett ajtótükrök jól példázzák a kifinomultabb képességek szükségességét, amelyek növelik a csatlakozókkal szemben támasztott műszaki követelményeket. A gépjárműipari ügyfelek és az alkatrész-beszállítók olyan csatlakozókat követelnek, amelyek helytakarékosak, nagy áramok vezetésére is képesek, javítják a szerelhetőséget, valamint vízállóak, és elviselik az erős rezgéseket.

A JAE Electronics cégnek, a világ első 10 csatlakozóbeszállítója közé tartozó vállalatnak a mérnökei felvették a kesztyűt, és olyan vízálló gépjárműipari csatlakozót terveztek, amely egyszerre nyújtja a gépjárműipari műszaki fejlesztésekhez szükséges teljesítőképességet, kialakítást és rugalmasságot, hogy megfeleljen az ügyfelek igényeinek.

A JAE kifejlesztette az MX80 sorozatú, gépjárművekbe szerelhető, egysoros érintkezőelrendezésű, dugó és aljzat kialakítású csatlakozókat, amelyekbe 0,13 és 1,0 mm2 közötti keresztmetszetű vezetékek csatlakoztathatóak, és amelyek –40 °C és +125 °C közötti üzemi hőmérséklet-tartományban használhatóak. A mérnökök a csatlakozók belsejében lévő érintkezőkkel kezdve több szempontot is értékeltek, beleértve a geometria kialakítást, a kezelt áramerősséget, a mechanikus rögzítést, a vezetékméret-tartományt, az érintkezőrászorítás optimalizálását, a sérülések megelőzését, az ellenőrző szondával való hozzáférést, a be- és kiszerelést, a tág üzemi hőmérséklet-tartományt, a tömítést és a rezgésállóságot.

A követelmények meghatározása után a JAE csapata nekilátott a tényleges csatlakozótervezésnek, beleértve a fröccsöntést, az anyagválasztást és az összeszerelést. A vállalat kiváló minőségű miniatürizált csatlakozók gyártásában szerzett tapasztalatait felhasználva nekiláttak egy olyan kis méretű, kiváló teljesítőképességű csatlakozó kifejlesztésének, amely teljesíti a vízállóságra, a nagy áramerősség kezelésére és a nagy megbízhatóságra vonatkozó szigorú követelményeket.

A csatlakozósorozat, amelynek tagjaiban össze van hangolva a rögzítőerő és a miniatürizálás

A JAE két prototípustervezési irányban indult el, amelyek közül az egyik a végső miniatürizálásra, a másik pedig a miniatürizálás miatti kisebb rözgítőerő kezelésére összpontosított. Ezeket a próbálkozásokat követően a JAE egy egyedi szerkezeti kialakítású csatlakozót feljesztett ki, amelynél a rögzítőelem a jobb rögzítés érdekében a gumitömítés elé van szerelve.

Az új kialakítás elősegíti a kábelköteg megfelelő összeszerelését és a csatlakozók rögzítését, és megfelel az IPX7 vízállósági besorolásnak, ami azt jelenti, hogy 1 méter mély vízbe merítve 30 percig ellenáll a víz behatolásának. A csatlakozóból kapható 4 érintkezős IPX9K változat is, amely a magas hőmérsékletű, nagynyomású vízsugaraknak is képes ellenállni.

A JAE az MX80 csatlakozók 2, 3 és 4 érintkezős, egysoros érintkezőelrendezésű, dugó és aljzat kialakítású változatait kínálja. A 6 érintkezős változat csak aljzat kialakítású csatlakozóként kapható. A nagyobb megbízhatóság és a tökéletlen összeszerelés elkerülése érdekében a csatlakozók háza érintkezőhelyzet-érzékelő (TPA, Terminal Position Assurance) funkcióval van ellátva, amely azt érzékeli, ha az érintkezők nem megfelelő módon vannak beszerelve. A csatlakozók megfelelő összedugását egyértelműen hallható kattanás is jelzi.

Az MX80 sorozat számos gépjárműipari és egyéb járműipari felhasználási területre is alkalmas, többek között az alábbiakra:

  • tükrök és üvegezés: visszapillantó tükrök, tetőrendszerek, elektrokromatikus üvegek és ablakmodulok
  • világítás: első és hátsó lökhárító, ködlámpa, tolatólámpa, féklámpa, rendszámtábla-megvilágítás, jelzőfény, talajmegvilágító lámpa és külső megvilágítás
  • érzékelő: parkolás, fékpedál, kamera, kulcs nélküli beléptetőmodul, abroncsnyomás és folyadéktartály
  • hang: hangszóró (zörgésgátló és nagy átmérőjű vezeték) és mikrofon
  • egyéb: felfüggesztés, hátsó ajtó, ajtók és motorháztető-kapcsoló

A JAE termékválasztékában megtalálható a 2 érintkezős, egysoros érintkezőelrendezésű MX80B02PZ1A (1. ábra) dugó és az MX80A02SZ1B (2. ábra) aljzat. Szintén kapható a 3 érintkezős, egysoros érintkezőelrendezésű MX80B03PZ1A dugó és MX80A03SZ1B aljzat, a 4 érintkezős, egysoros érintkezőelrendezésű MX80B04PZ1A dugó és MX80B04PZ1B aljzat, valamint a 6 érintkezős MX80A06SZ1A aljzat kialakítású csatlakozó. Az IPX9K védettségi minősítésű csatlakozók 4 érintkezős, egysoros érintkezőelrendezésű MX80D04PZ1A dugó és MX80E04SZ1A aljzat formájában kaphatóak.

A JAE Electronics MX80B02PZ1A 2 érintkezős, egysoros érintkezőelrendezésű dugó képe1. ábra: Az MX80B02PZ1A 2 érintkezős, egysoros érintkezőelrendezésű dugó (Forrás: JAE Electronics)

JAE Electronics MX80A02SZ1B 2 érintkezős, egysoros érintkezőelrendezésű aljzat képe2. ábra: Az MX80A02SZ1B 2 érintkezős, egysoros érintkezőelrendezésű aljzat (kép: JAE Electronics)

A JAE MX80 sorozat kis méretű, vízálló, egysoros érintkezőelrendezésű csatlakozókból áll, amelyeknek a választott vezetékmérettől (0,75–1,0 mm2, 0,3–0,5 mm2 és 0,13–0,22 mm2) függően különböző az áramterhelhetőségük. A 2 érintkezős csatlakozóknak 0,13 mm2 vezeték-keresztmetszet esetén 4,2 A, a 3 érintkezősöknek 3,7 A, a 4 érintkezősöknek pedig 3,6 A a névleges áramterhelhetősége. 0,35 mm2 vezeték-keresztmetszet esetén ezek a névleges értékek 7,1 A, 6,4 A és 5,4 A, 1,0 mm2 esetén pedig 10,3 A, 10,0 A és 9,5 A.

A csatlakozókat környezetvédelmi szempontból a gépjárműipari villamos csatlakozórendszerekre vonatkozó USCAR-2 V2 teljesítőképességi szabvány és az LV214 (3. súlyosságú) csatlakozóvizsgálati szabvány szerint tesztelték. A csatlakozók fülmérete az ISO/JASO/EWCAP/VDA szabványnak megfelelően 0,64 mm, 2,54 mm az érintkező-osztástávolságuk, és a dugó kialakítású házakon egy konzol van kialakítva a jármű alvázához való rögzítés elősegítésére.

A hátsó burkolatok, maguk házak és az első rögzítőelemek (3. ábra) polibutilén-tereftalát és üvegszál keverékéből (PBT-GF10) készülnek. A tömítések szilikongumiból vannak. A JAE kínál (külön megvásárolható és szállításkor be nem épített) érintkezőket is, köztük az MX80S08K3F1 jelűt, amely rézötvözetből készült, és ónbevonattal van ellátva. A nem használt furatok lezárására szolgáló vakdugók IPX7 (MX80A000XD1) és IPX9K (MX60A000XD2) védettségi minősítésű változatban is kaphatóak.

A JAE Electronics MX80 egysoros érintkezőelrendezésű dugó és aljzat robbantott ábrája3. ábra: Az MX80 egysoros érintkezőelrendezésű dugó és aljzat robbantott ábrája (kép: JAE Electronics)

A JAE kínálatában szerepelnek az MX81 sorozatú kis méretű, nem vízálló csatlakozók is, amelyek a járműbe épített elektronikus eszközök, például ECU-k és érzékelők csatlakoztatására alkalmasak. Az MX81 csatlakozók, beleértve az MX81A002SF1 jelűt is, ugyanazokat a (dugóba és aljzatba való) érintkezőket használják, mint az MX80 sorozatú vízálló csatlakozók. Ez lehetővé teszi ugyanazon érintkezők és rányomószerszámok használatát a jármű vízálló és nem vízálló területeinek széles skáláján.

Összegzés

A gépjárműgyártók több elektronikával feljavított szolgáltatást és funkciót szeretnének a meglévő terekbe beépíteni. Azok a terméktervezők, akik ki tudják használni a kis méretű és hatékony csatlakozók új fajtáit, képesek lesznek kisebb méretű, nagyobb teljesítőképességű alkatrészeket gyártani, és nagyobb rugalmasságot kínálnak a gyártóknak a piaci igények kielégítésére.

DigiKey logo

Disclaimer: The opinions, beliefs, and viewpoints expressed by the various authors and/or forum participants on this website do not necessarily reflect the opinions, beliefs, and viewpoints of DigiKey or official policies of DigiKey.

About this author

Image of Pete Bartolik

Pete Bartolik

Pete Bartolik szabadúszó író, aki több mint két évtizede kutatja és írja az IT és OT témákat és termékeket. Korábban a Computerworld című informatikai menedzsment kiadvány hírszerkesztője, egy havonta megjelenő végfelhasználói számítógépes magazin főszerkesztője és egy napilap riportere volt.

About this publisher

DigiKey's North American Editors