CCS-csatlakozók használata a biztonságos villanyjármű-gyorstöltő rendszerek megvalósításának egyszerűsítésére

By Jeff Shepard

Contributed By DigiKey's North American Editors

A villanyjárművek (EV-k) használata a mezőgazdaságtól kezdve az önkormányzatokon át a magánfelhasználókig számos területen növekszik, ami nagyrészt a kis hatótávolságtól való félelem folyamatos csökkenésének köszönhető. Bár a fejlett akkumulátortechnikák egységnyi térfogatra vetítve nagyobb akkumulátorkapacitást – és ezáltal nagyobb hatótávolságokat – tesznek lehetővé, az ilyen fejlesztések haszna korlátozott, ha túl sokáig tart az akkumulátor újratöltése. Ez azzal a kötelezettséggel jár az autóipari vállalatok és azok alkatrész-beszállítói számára, hogy rövid idő alatt alkalmazniuk kell a kifejlesztett gyorstöltési megoldásokat.

A töltés egyik kritikus elemét a csatlakozók jelentik. Ezeknek ma már 500 kW teljesítmény leadására is képeseknek kell lenniük akár 1000 V egyenfeszültség mellett, miközben tudniuk kell kezelni a váltakozó áramú áramforrásokat is. Emellett meg kell felelniük az IEC 62196 és a SAE J1772 szabvány biztonságos és intelligens gyorstöltésre vonatkozó követelményeinek is. Az autóipari és nem autóipari rendszerekkel szemben támasztott összes igény kielégítése érdekében az akkumulátoros villanyjárművek (BEV-k) rendszereinek tervezői olyan csatlakozókat használhatnak, amelyek megfelelnek a kombinált töltőrendszerre (CCS) vonatkozó előírásoknak.

Ez a cikk áttekinti az alapvető villanyjárműtöltési szinteket és módokat, majd áttér a CCS-csatlakozókra vonatkozó követelményekre, beleértve a CCS 1. típusú, a CCS 2. típusú és a kínai GB/T csatlakozók összehasonlítását. A cikk az egyes szállítók által kínált kibővített képességek, például a nagyobb üzemi hőmérséklet-tartományok és a magasabb védettségi osztályok (IP) áttekintésével zárul, a Phoenix Contact, a TE Connectivity és az Adam Tech által gyártott CCS-csatlakozók példáit használva szemléltetésképpen.

Kombinált villanyjárműtöltő rendszer

A (járműveken található) CSS járműtöltő aljzatokat úgy tervezték, hogy váltakozó áramú és egyenáramú tápcsatlakozókat egyaránt fogadjanak. A váltakozó áramú gyorstöltés akkor előnyös, ha a jármű hosszabb ideig parkol egy garázsban vagy parkolóban, a gyors egyenáramú töltés pedig akkor, ha rövid ideig parkol üzletek parkolóiban, pihenőhelyeken vagy e célra kiépített töltőállomásokon (1. ábra).

CCS járműtöltő aljzatokat mutató ábra (nagyításhoz kattintson a képre)1. ábra: Egyetlen CCS járműtöltő aljzat támogatja mind a váltakozó áramú, mind az egyenáramú gyorstöltést (kép: Phoenix Contact)

Villanyjárműtöltési szintek és üzemmódok

A villanyjárműtöltési minősítések tartalmazzák a töltési szinteket, a töltési módokat, a huzalozási módokat és a CCS esetében a töltőcsatlakozók típusait is. Az Amerikai Egyesült Államokban a SAE J1772 szabvány három töltési szintet határoz meg:

  • Az 1. szint a lakossági 120 V-os váltakozó áramú áramellátást használja, és körülbelül 1,9 kW-ra van korlátozva. Az 1. szint lassú.
  • A 2. szintű töltés 208/240 V feszültségű egyfázisú váltakozó áramot használ. 240 V-os áramforrással legfeljebb mintegy 19 kW teljesítményt képes szolgáltatni. A 2. szint a „váltakozó áramú gyorstöltés”, és háromszor-hétszer gyorsabban tölt, mint az 1. szintű. Az 1. és 2. szint a villanyjármű fedélzeti töltőjét használja.
  • A 3. szint egyenáramú gyorstöltés, amely külső egyenáramú töltő segítségével 600 V egyenfeszültséget szolgáltat 400 A áramerősség mellett, ami 240 kW összteljesítményt jelent. A korszerű egyenáramú gyorstöltők már 500 kW teljesítményt tudnak szolgáltatni (1000 V egyenfeszültség 500 A áramerősség mellett).

Európában az IEC 61851-1 szabvány a villanyjárműtöltés négy módját határozza meg:

  • Az 1. töltési mód egy egyszerű kábelt használ, amelyet közvetlenül a hálózati csatlakozóba (konnektorba) dugnak. Kis teljesítményű, és ritkán használják.
  • A 2. töltési módnak megfelelő kábel szintén közvetlenül a hálózati csatlakozóba csatlakoztatható, de kiegészítésül beépített védelemmel, úgynevezett kábelen belüli vezérlő- és védőeszközzel (IC-CPD) van ellátva. A 2. töltési mód biztonságosabb, mint az 1. töltési mód, de csak körülbelül 15 kW teljesítményű háromfázisú töltést tesz lehetővé.

A 3. és 4. töltési mód gyorstöltés:

  • A 3. töltési mód külön e célra szolgáló töltőállomást (más néven villanyjármű-ellátó berendezést vagy EVSE-t) használ, amely váltakozó árammal akár 120 kW teljesítmény leadására is képes. Az 1., 2. és 3. töltési mód egyaránt a villanyjármű fedélzeti töltőjét használja az akkumulátor töltésének vezérlésére.
  • A 4. töltési mód a gyors egyenáramú töltést jelenti. Ez a megoldás megkerüli a villanyjármű fedélzeti töltőjét, és az EVSE egy egyenáramú csatlakozón keresztül közvetlenül az akkumulátort látja el energiával. A 4. töltési móddal több száz kW is leadható. Míg a 3. töltési mód esetén csak lehetséges a magas szintű kommunikációs protokoll (HLC) és a töltésvezérlés segítségével megvalósított energia-visszacsatolás, a 4. töltési mód esetén kötelező.

Csatlakozótípusok, csatlakozási módok és fajták

A CCS-t Észak-Amerikában az SAE J1772 szabvány 1. típusú csatlakozóval, míg Európában az IEC 62196 szabvány 2. típusú csatlakozóval szabványosította. A villanyjármű és az EVSE közötti HLC-illesztőegység az ISO/IEC 15118 és a DIN SPEC 70121 szabványon alapul. Három lehetséges villanyjármű–áramforrás kapcsolat létezik: A, B és C fajtájú.

Az A fajta esetén a kábel állandóan a villanyjárműhöz van csatlakoztatva, és akkor csatlakoztatják az áramforráshoz, amikor arra szükség van. Az A fajtát a CCS nem használja. A CCS és az annak megfelelő kínai GB/T szabvány (2. ábra) a B és a C fajtát használja. A B fajta esetében a tápkábel mindkét végén lecsatlakoztatható, míg a C fajta esetében a tápkábel állandóan az EVSE-hez van csatlakoztatva. A 3. töltési mód használhatja a B és a C fajtát is. A 4. töltési mód csak a C fajtát használja.

Az 1. típusú (Észak-Amerika), a 2. típusú (Európa) és a GB/T (Kína) CCS-csatlakozótípusokat, csatlakozási módokat és fajtákat összehasonlító ábra2. ábra: Az 1. típusú (Észak-Amerika), a 2. típusú (Európa) és a GB/T (Kína) CCS-csatlakozótípusok, csatlakozási módok és fajták összehasonlítása (kép: Phoenix Contact)

Hőmérséklet-figyelés és aktív hűtés

A gyorstöltő rendszerek esetében fontos az érintkezők hőmérsékletének figyelése. Az IEC 62196 szabvány szerint az érintkezőknél a hőmérséklet-emelkedés nem haladhatja meg az 50 °C-ot. A villanyjármű és az EVSE közötti HLC-illesztőegység a hőmérsékleti adatok továbbítására szolgál. Ha a hőmérséklet túlságosan megemelkedik, az EVSE lelassítja vagy leállítja a töltést. A váltakozó áramú töltéshez használt CCS-csatlakozók esetében pozitív hőmérsékleti együtthatójú (PTC) termisztorok figyelik a hőmérsékletet, ahogy azt a DIN 60738 szabvány előírja. Ha a csatlakozó túlságosan felmelegszik, a töltés leáll (3. ábra). Gyors egyenáramú töltéshez a DIN 60751 szabvány két Pt1000 érzékelőt ír elő, egyet-egyet mindkét érintkezőn. A Pt1000 ellenállása a hőmérséklet emelkedésével lineárisan nő.

Kép: a PTC hőmérséklet-érzékelő leállítja a váltakozó áramú töltést (nagyításhoz kattintson a képre)3. ábra: A PTC hőmérséklet-érzékelő leállítja a váltakozó áramú töltést, hogy a hőmérséklet ne lépje túl a biztonságos szintet (balra). Gyors egyenáramú töltés esetén egy Pt1000-es érzékelő teszi lehetővé a hőmérséklet folyamatos figyelését (jobbra) (kép: Phoenix Contact)

A 250 A-nál nagyobb töltőáramú rendszereknél a hőmérséklet-figyelés mellett aktív hűtésre is szükség van (4. ábra). Aktív hűtés kialakításával a CCS-csatlakozók akár 500 kW (500 A áramerősség 1000 V egyenfeszültség mellett) teljesítmény leadására is képesek. Abban az esetben, ha a környezeti hőmérséklet váratlanul megemelkedik, vagy túlterhelési állapot alakul ki, a hőmérséklet-figyelés lehetővé teszi a rendszer számára a hűtés erősségének növelését vagy a töltési áramerősség csökkentését, hogy a csatlakozó érintkezőinek hőmérséklet-emelkedése az előírt +50 °C-os határérték alatt maradjon.

Hőmérséklet-érzékeléssel kombinált aktív hűtés grafikonja4. ábra: A hőmérséklet-érzékeléssel kombinált aktív hűtés képes lehetővé tenni a teljes 500 A áramerősségű töltést úgy, hogy közben 50 °C alatt tartja a csatlakozó hőmérséklet-emelkedését (kép: Phoenix Contact (a szerző által módosítva))

Beépített reteszelőmechanizmusok

A CCS-csatlakozók beépített reteszelőmechanizmusokkal vannak ellátva. Az 1. típusú csatlakozók reteszelőmechanizmusa egy kézzel működtetett kilincsmechanizmus.. A 2. típusú csatlakozóknál a reteszelés egy elektromágneses úton működtetett fémcsavarral van megvalósítva (5. ábra). A reteszelés vezérlése külön kapcsolaton keresztül történik, és a reteszelés állapotát közlik az EVSE berendezéssel.

Elektromechanikusan vezérelt reteszelőcsavarral ellátott CCS járműtöltő aljzat képe5. ábra: A CCS járműtöltő aljzatok elektromechanikusan vezérelt reteszelőcsavarral vannak ellátva (a piros nyilak mellett, balra fent), amelyet úgy terveztek, hogy nagy kihúzóerőknek is ellenálljon (kép: Phoenix Contact)

1. és 2. típusú töltőaljzatok és töltődugaszok

A Phoenix Contact cég által gyártott CHARX CCS-töltőaljzatok egyenáramú kábeleinek keresztmetszete akár 95 négyzetmilliméter is lehet, ami akár 500 kW töltési teljesítményt is lehetővé tesz. Az 1194398-as jelű típus normál üzemmódban 125 kW-os, teljesítménynövelt üzemmódban pedig akár 250 kW-os töltési teljesítményt is képes szolgáltatni (6. ábra). Ezt az 1. típusú CCS-aljzatot a 2., 3. és 4. töltési móddal történő használatra tervezték. A váltakozó áramú érintkezőkön PTC-láncként kialakított hőmérséklet-érzékelőt, az egyenáramú érintkezőkön pedig Pt1000-es érzékelőket használ.

A Phoenix Contact cég 1194398 jelű, 1. típusú CCS járműtöltő aljzatának képe6. ábra: Az 1194398 típusú, váltakozó és egyenáramú töltéshez is használható, 1. típusú CCS járműtöltő aljzat normál üzemmódban 125 kW, teljesítménynövelt üzemmódban pedig akár 250 kW teljesítmény leadására is képes (kép: Phoenix Contact)

Nagyobb teljesítményigény esetén a Phoenix Contact 1162148 jelű járműtöltő aljzata 500 kW töltési teljesítményt tesz lehetővé teljesítménynövelt üzemmódban, és 250 kW-ot normál üzemben. A digitális jelátvitel erősáramú tápkábelen át megvalósított impulzusszélesség-modulációval (PWM) történik az ISO/IEC 15118 és a DIN SPEC 70121 szabvány szerint. A készülék üzemi környezetihőmérséklet-tartománya: –40 °C – +60 °C.

Azokon a területeken, ahol a 2. szintű töltéshez 1. típusú váltakozó áramú CCS-dugaszra van szükség, használható a TE Connectivity AMP Connectors 2267220-3 jelű típusa (7. ábra). Ez a 240 V váltakozó feszültségre és 32 A áramerősségre méretezett csatlakozó három áramellátó és két jelérintkezővel van ellátva. Megnövelt üzemi hőmérséklet-tartománya –55 °C – +105 °C, és névlegesen 10 000 csatlakoztatást visel el.

A TE Connectivity 1. típusú CCS villanyjárműtöltő csatlakozójának képe7. ábra: 1. típusú CCS villanyjárműtöltő csatlakozó a beépített mechanikus reteszelőrendszerrel (a csatlakozó bal oldalán) (kép: TE Connectivity)

Az Adam Tech villanyjárműtöltő kábelszerelvényei 1. és 2. típusú csatlakozókat tartalmaznak 3 méteres (9,84 láb) vagy 5 méteres (16,4 láb) hosszúságú kábelekkel, és IP54 vagy IP55 védettségi (IP) besorolással kaphatóak. A CA #EV03AT-004-5M jelű szerelvény például egy 2. típusú csatlakozó 5 m hosszú kábellel és IP55 védettséggel (8. ábra). Öt áramellátó és két jelérintkezővel van ellátva, névlegesen 480 V váltakozó feszültségen 16 A erősségű áram leadására képes, és –30 °C és +50 °C közötti üzemi hőmérséklet-tartományban használható,

A Adam Tech cég CA #EV03AT-004-5M jelű, CCS 2. típusú csatlakozójának képe8. ábra: A CA #EV03AT-004-5M 2. típusú CCS-csatlakozók névlegesen 480 V váltakozó feszültségen 16 A erősségű áram leadására képesek (kép: Adam Tech)

CCS-méretezési megfontolások

A CCS járműtöltő aljzatok és dugaszok általános mechanikai és villamos jellemzői szabványosak, de van néhány terület, amellyel a tervezőknek tisztában kell lenniük, amikor ezeket az eszközöket méretezik:

IP-besorolások: Ezek a minősítések többféleképpen vannak megadva: bedugva, kihúzva, fedő nélkül és kihúzva, fedővel. Néhány fedetlen dugasz IP20-as besorolású, ami azt jelenti, hogy érintésvédett és porálló, és 12 mm-nél nagyobb tárgyak nem tudnak belejutni. Nem védett viszont a folyadékok ellen, és hajlamos a károsodásra, ha vízpermettel érintkezik. A CCS dugaszok lefedve vagy bedugva jellemzően IP54, IP55 vagy IP65 minősítésűek. Az IP65 minősítés az IP54-nél magasabb fokú vízállóságot jelent, de ugyanolyan fokút, mint az IP55 minősítés. Az IP54 és IP55 minősítésű egységek kevésbé porvédettek, mint az IP65 minősítésűek.

Üzemi hőmérséklet-tartomány: Ez a jellemző nincs szabványosítva. Gyakoriak az olyan tartományok, mint –30 °C – +50 °C, illetve –40 °C – +60 °C, de kaphatóak megnövelt, például –55 °C – +105 °C hőmérséklet-tartományú termékek is (lásd fentebb a TE Connectivity cég 2267220-3 jelű termékét).

Hőmérsékletmérő alkatrészek: Ez a PTC-eszközöket használó váltakozó áramú érintkezők és a Pt1000 érzékelőkkel ellátott egyenáramú érintkezők esetében szabványosítva van. Az adatlap megfogalmazása itt zavaró lehet. A légkondicionáló egységeknél néha PTC, míg máskor PTC-lánc néven emlegetik ezeket a részegységeket. A helyes megnevezés a PTC-lánc, mivel minden érintkezőn van egy PTC termisztor. Ha az adatlapon egyszerűen csak PTC szerepel, a tervezőknek meg kell győződniük arról, hogy valójában nem PTC-láncról van-e szó. A Pt1000 érzékelő esetében egyes adatlapok Pt100 érzékelőt említenek, amely kevésbé érzékeny, és nem felel meg a CCS-szabványoknak. Gyakori hiba a Pt1000-es érzékelőt Pt100-as eszköznek nevezni, mivel a Pt100-as sokkal elterjedtebb, mint a Pt1000-es. A tervezőknek meg kell győződniük arról, hogy valóban Pt1000 érzékelőről van-e szó, és hogy minden érintkezőn van-e egy.

Összegzés

Az akkumulátoros villanyjárművek (BEV-k) váltakozó áramú és egyenáramú gyorstöltése támogatja a villanyjármű-akkumulátorok növekvő kapacitását és a nagyobb hatótávolság iránti igényt. A váltakozó áramú gyorstöltést olyan villanyjárműveknél használják, amelyek viszonylag rövid távolságokat tesznek meg. A másik lehetőség a nagyobb teljesítményű egyenáramú gyorstöltés, amely néhány perc alatt akár a teljes töltöttség 80%-ára is képes feltölteni a villanyjármű akkumulátorát, ami jobban kielégíti a hosszú távú vezetés iránti igényeket. A CCS biztonságos, intelligens és hatékony megoldást kínál a tervezők számára a váltakozó áramú és egyenáramú gyorstöltés kombinálására úgy az autóipari, mint a nem autóipari felhasználási területeken.

Ajánlott olvasnivaló

  1. How to Rapidly and Efficiently Implement Flexible EV Charging Systems (A rugalmas villanyjárműtöltő rendszerek gyors és hatékonyan megvalósításának módja)
DigiKey logo

Disclaimer: The opinions, beliefs, and viewpoints expressed by the various authors and/or forum participants on this website do not necessarily reflect the opinions, beliefs, and viewpoints of DigiKey or official policies of DigiKey.

About this author

Image of Jeff Shepard

Jeff Shepard

Jeff több mint 30 éve ír a teljesítményelektronikáról, az elektronikus alkatrészekről és más technológiai témákról. Teljesítményelektronika terén írói pályafutását az EETimes főszerkesztőjeként kezdte. Ezt követően megalapította a teljesítményelektronikai tervezéssel foglalkozó Powertechniques folyóiratot, majd később egy teljesítményelektronikával foglalkozó globális kutató- és kiadóvállalatot, a Darnell Groupot. A Darnell Group többek között a PowerPulse.net webhelyet működtette, amely napi híreket szolgáltatott a globális teljesítményelektronikai mérnöki közösség számára. Jeff a szerzője a kapcsolóüzemű tápegységekről szóló „Power Supplies” című tankönyvnek, amely a Prentice Hall kiadó Reston részlege általi gondozásban jelent meg.

Társalapítója volt a nagy teljesítményű kapcsolóüzemű tápegységeket gyártó Jeta Power Systems cégnek, amelyet később a Computer Products felvásárolt. Feltaláló is: 17 amerikai szabadalom fűződik a nevéhez a termikus energia kinyerése és az optikai metaanyagok területén, valamint elismert szakértő az iparágon belül, és gyakran tart előadásokat a teljesítményelektronika globális trendjeiről. A Kaliforniai Egyetemen szerzett mesterdiplomát kvantitatív módszerekből és matematikából.

About this publisher

DigiKey's North American Editors