Tervezett hőeloszlású, nagy teljesítményű inverterkártya akkumulátoros áramellátású rendszerekhez

By Prospero Lombardi, Dario Cucchi, Enrico Poli, Srdjan Djordjevic, Martin Biehl, Melika Roshandell

Napjainkban az akkumulátoros áramellátású, villanymotoros hajtású megoldások általában több száz wattos teljesítményt adnak le nagyon alacsony üzemi feszültséget használva. Az ilyen felhasználásokban a rendszer általános hatásfokának és megbízhatóságának biztosítása érdekében szükségesnek tartják a villanymotor vezérlőelektronikáján átfolyó áram helyes kezelését. A motor áramerőssége meghaladhatja a több tíz amperes értéket, ami az inverteren belül megnövekedett veszteségi teljesítményhez vezet. Ha nagyobb teljesítménynek tesszük ki az inverter alkatrészeit, az magasabb hőmérsékletet, teljesítménycsökkenést, sőt a megengedett legnagyobb értékeket túllépve hirtelen letöréseket is eredményezhet. A hőleadási teljesítmény optimalizálása a kis mérettel kombinálva az inverter tervezési fázisának egyik kulcsfontosságú szempontja, amely buktatókat rejthet, ha nem foglalkoznak vele megfelelően. Ennek a problémának az egyik megközelítési módja a prototípusok előállítása volt, amelyeket aztán helyszíni ellenőrzésekkel sorra finomítottak. A villamossági és a hőtani szempontok értékelését azonban teljesen szétválasztották, és a tervezés során soha nem foglalkoztak a villamos és a hőtani jelenségek egymásra hatásával. Ez általában a műveletek többszöri ismétlését követelte meg, és hosszú ideig tartott a piacra kerülés. Jelenleg a modern szimulációs technikákat felhasználva egy hatékonyabb alternatív módszer is rendelkezésre áll a villanymotor-vezérlő rendszerek elektrotermikus teljesítményének, azaz a villamos és hőtani jelenségek egymásra hatásának optimalizálására. A Cadence® Celsius™ Thermal Solver, az iparág rendszerelemzésre szolgáló, a villamos és a hőtani jelenségeket közösen szimuláló vezető szoftvere néhány perc alatt átfogó és pontos értékelést nyújt a tervezési teljesítményről mind villamos, mind hőtechnikai szempontból. Az STMicroelectronics, az ipari villanymotorok vezérlésére szolgáló integrált áramkörök egyik vezető gyártója a Celsius™ segítségével finomhangolta EVALSTDRIVE101 fejlesztőkártyáját. Az eredmény egy olyan szénkefe nélküli háromfázisú motorokhoz való inverter lett, amely akár 15 Arms áramot is képes vezérelni, és referenciaként szolgálhat a célkészülékek tervezői számára. Ebben a cikkben megragadjuk az alkalmat arra, hogy ismertessük azt a munkafolyamatot, amely lehetővé tette az STMicroelectronics számára az EVALSTDRIVE101 bevonását a termelésbe, használatával csökkentve a hűtés optimalizáláshoz szükséges erőfeszítéseket.

Az EVALSTDRIVE101

Az EVALSTDRIVE101 fejlesztőkártya alapja az STDRIVE101, egy 75 V-os három félhidas kapumeghajtó, amely 4 mm × 4 mm-es négyoldalas, lapos, lábak nélküli (QFN, quad flat no-lead) tokban kapható, így tökéletesen illeszkedik az akkumulátoros megoldásokhoz, és hat STL110N10F7 teljesítmény-MOSFET-et tartalmaz három félhídba rendezve. A Celsius™ drámai mértékben leegyszerűsítette az EVALSTDRIVE101 optimalizálásának folyamatát, és rövid idő alatt kis méretű és megbízható terméket lehetett létrehozni a segítségével. A szimuláció eredményeit – amint azt később tárgyaljuk – az alkatrészek elhelyezésének több egymást követő módosítására, a nyomtatott áramköri lapon kialakított réz testfelületek és a vezetőcsíkok alakjának finomítására, a rétegvastagság módosítására, valamint hőelvezető furatok hozzáadására vagy megszüntetésére használtuk fel, hogy az inverter gyártásra kész változatát megkapjuk. Az optimalizált elrendezésű EVALSTDRIVE101 négyrétegű, 2 unciás (56,7 g) rézrétegvastagságú nyomtatott áramköri lapot használ. A kártya 11,4 cm széles és 9 cm hosszú, és 36 V-os akkumulátorfeszültséget használva akár 15 Arms áramot is képes a terhelésre adni. Hőtechnikai szempontból az EVALSTDRIVE101 legkritikusabb része a teljesítményfokozat területe, amely elsősorban teljesítmény-MOSFET-eket, söntellenállásokat, megkerülő kerámiakondenzátorokat, elektrolit pufferkondenzátorokat és csatlakozókat tartalmaz. Ennek a résznek az elrendezését olyan mértékben összezsugorítottuk, hogy a teljes kártyaméretnek csak a felét, azaz 50 cm2-t fedjen le. Ennek során különös figyelmet fordítottunk a MOSFET-ek elhelyezésére és vezetőcsíkjaik vonalvezetésére, mert ezek az alkatrészek a felelősek az inverter működése során a legtöbb teljesítményveszteségért. A felső rétegben az összes MOSFET nyelőcsatlakozójának rézfelületét maximalizáltuk, majd lemásoltuk és ahol lehetett, megnöveltük a többi rétegben, hogy javítsuk a hőátadást a kártya alsó felületének irányába. Ily módon a kártya felső és alsó felülete is hatékonyan hozzájárul a természetes hőátadás és hősugárzás révén történő hőelvezetéshez. A különböző rétegek közötti villamos és hőtechnikai kapcsolatot 0,5 mm átmérőjű hőelvezető furatok biztosítják, amelyek megkönnyítik a levegő áramlását, és javítják a hűtést. Közvetlenül a MOSFET-ek alsó fémfelülete alatt egy hőelvezető furatok alkotta rács található, de itt a furatok átmérőjét 0,3 mm-re csökkentettük, hogy megakadályozzuk a forraszgyanta befolyását a furatokba.

Az energiaveszteségek becslése

A felső réteg szimulált áramsűrűségének képeábra: A felső réteg szimulált áramsűrűsége (kép: STMicroelectronics)

A felső réteg állandósult állapotbeli szimulált hőmérsékleteinek képe2. ábra: A felső réteg állandósult állapotbeli szimulált hőmérsékleteinek hőtérképe (kép: STMicroelectronics)

Az EVALSTDRIVE101 hűtési szempontból történő optimalizálása az inverter működése során hővé alakuló veszteségi teljesítmény becslésével kezdődött, ez lett a hőszimuláció egyik bemenőjele. Az inverter veszteségei két részre oszthatóak: a Joule-hatásból eredő, azaz a kártyán lévő vezetőcsíkok miatti, illetve az elektronikai alkatrészek miatti veszteségekre. Miközben a Celsius™ az áramsűrűségeket és a kártya miatti veszteségeket közvetlenül az elrendezési adatok importálásával pontosan meg tudja határozni, az elektronikai alkatrészek miatti veszteségeket ki kell számítani. Bár egy áramkör-szimulátor nagyon pontos eredményeket tudna szolgáltatni, úgy döntöttünk, hogy egyszerűsített képleteket használunk, és így észszerű becslést kapunk a veszteségi teljesítményekről, bár csak közelítésekkel. Előfordulhat ugyanis, hogy a gyártó nem bocsátja rendelkezésre az alkatrészek villamos modelljeit, és a modellezési adatok hiánya miatt a szimulációt nehéz vagy nem is lehet végrehajtani nulláról kiindulva, míg a megadott képletekhez elegendőek az adatlapokról származó alapadatok. A másodlagos jelenségeket figyelmen kívül hagyva az inverter veszteségi teljesítményét főként a söntellenállásokon keletkező Psh veszteségi teljesítmény és a MOSFET-ekben keletkező veszteségek alkotják. Ez utóbbiak a vezetési (Pcond) és a kapcsolási (Psw) veszteségekből és a diódán keletkező (Pdt) teljesítményesésből tevődnek össze:

1. egyenlet

Paraméter Megnevezés Érték
Il Az inverter kimenőárama 15 Arms
Vs Az inverter tápfeszültsége 36 V
tdt Holtidő 500 ns
f Kapcsolási frekvencia 20 kHz
Ron A MOSFET vezetési ellenállása 5 mΩ
Qp A MOSFET Miller-platójának töltése 18 nC
Vp A MOSFET platófeszültsége 6 V
Vth A MOSFET bekapcsolási küszöbértéke 3 V
Ciss A MOSFET bemeneti kapacitása 5117 pF
Vd A MOSFET belső diódájának nyitófeszültsége 1 V
Vgd A STDRIVE101 kapuvezérlő feszültsége 12 V
Rg A kapuvezérlő vezetési ellenállása 33 Ω
Igd Az STDRIVE101 befolyó árama (nyelőárama) 0,6 A
Rsh Söntellenállás 5 mΩ

A becsült veszteségi teljesítmény 1,303 W volt minden egyes MOSFET és 0,281 W minden egyes söntellenállás esetén.

Hőtechnikai szimulációk

A Celsius™ lehetővé teszi a tervezők számára, hogy a rendszer villamossági elemzését is magukban foglaló szimulációkat végezzenek, bemutatva az áramsűrűséget a vezetőcsíkokon és a hőelvezető furatok környékén, valamint a feszültségeséseket. Ezek a szimulációk megkövetelik, hogy a tervezők a rendszer áramköri modelljének segítségével határozzák meg az érdeklődésre számot tartó áramhurkokat. A 3. ábrán az EVALSTDRIVE101 félhídjainak modellje látható. A félhíd két állandó áramú áramgenerátorból áll, amelyek a kimenet és a tápegység csatlakozója között vannak elhelyezve, valamint három áthidalásból (rövidzárból), amelyek a MOSFET-eket és a söntellenállást kerülik meg A két áramhurok jól megfelel a valós átlagos áramerősségeknek a tápsín teljes hosszában és a réz testelőfelület teljes területén, míg a kimeneti útvonal áramerőssége kissé túl van méretezve, ami kényelmes üzemi állapotot jelent a terv robusztusságának értékeléséhez. A 4. ábra és az 1. ábra az EVALSTDRIVE101 feszültségesését és áramsűrűségét mutatja 15 Arms áramerősség esetén. A földponthoz mint referenciaértékhez viszonyított feszültségesések egy különösen jól optimalizált elrendezést mutatnak, amely nem tartalmaz szűk keresztmetszeteket, és a kártya jól kiegyensúlyozott, 28 mV, 25 mV és 23 mV feszültségű kimenetekkel rendelkezik az U, V és W ponton (ebben a sorrendben). A három közül az U kimeneten mérhető a legnagyobb feszültségesés, míg a W kimeneten a legkisebb, mert ez utóbbi van a legközelebb a tápcsatlakozóhoz. Az áramerősségek jól vannak elosztva a különböző útvonalakon, és átlagos áramsűrűség az áramellátó vezetőcsík méretezéséhez ajánlott 15 A/mm2 alatt van. A MOSFET-ek, a söntellenállások és a csatlakozók közelében van néhány piros színnel kiemelt terület. Ezek a nagyobb áramsűrűséget jelzik, ugyanis az alkatrészek csatlakozói kisebbek, mint az alattuk elhelyezkedő áramellátó vezetőcsíkok. A legnagyobb áramsűrűség azonban jóval a megengedett 50 A/mm2 határérték alatt van, amelynek túllépése a valóságban megbízhatósági problémákhoz vezetne.

Az áramhurkok modellezését mutató kép3. ábra: Az áramhurkok modellezése (kép: STMicroelectronics)

A szimulátor lehetővé teszi a tervezők számára, hogy az állandósult állapotot, illetve az átmeneti állapotokat (tranzienseket) bemutató szimulációkat állítsanak be és futtassanak. Az előbbi a rétegek és az alkatrészek állapotát mutató egyetlen kétdimenziós (2D) hőtérképet ad, míg az utóbbi mindegyik szimulált időpillanatra és felmelegedési görbére vonatkozóan külön hőtérképet alkot azon az áron, hogy hosszabb lesz a szimulációs idő. Az állandósult állapot szimulációjához szükséges beállítások használhatók a tranziensek szimulációjához is, de ez utóbbihoz meg kell adni ezenkívül még az alkatrészek veszteségi teljesítményre vonatkozó függvényeit is. A tranziensek szimulációja használható a rendszer különböző olyan üzemállapotainak meghatározására is, amikor nem minden áramforrás működik egyidejűleg, valamint az állandósult hőmérséklet eléréséhez szükséges idő értékelésére.

A belső réteg szimulált feszültségeséseinek képe4. ábra: A belső réteg szimulált feszültségesései (kép: STMicroelectronics)

Az eszközök EVALSTDRIVE101-szimulációit 28 °C-os környezeti hőmérsékletet beállítva végeztük a hőátadási együtthatóval mint peremfeltétellel és a két ellenállás hőtani modelljével. Azért ezeket a modelleket használtuk a részletes hőtani modellek helyett (amilyen például a Delphi-féle), mert ezek közvetlenül elérhetők az alkatrészek adatlapján, bár némileg csökkentik a szimuláció pontosságát. Az EVALSTDRIVE101 állandósult állapotra vonatkozó eredményeit a 4. ábra, a tranziensek szimulációjának eredményeit pedig az 5. ábra mutatja. A tranziensek szimulációja során lépcsős hatványfüggvényeket használtunk az összes MOSEFT és söntellenállás nulla időpontban történő engedélyezéséhez. A szimulációk alapján az U félhíd területe a legmelegebb rész a kártyán. A Q1 MOSFET (magas oldal) hőmérséklete 94,06 °C volt, amelyet a Q4 MOSFET (alacsony oldal), majd az R24 és R23 söntellenállás követett (ebben a sorrendben) 93,99 °C, 85,34 °C és 85,58 °C hőmérséklettel.

Az U félhidat alkotó alkatrészek szimulált felmelegedésének grafikonja5. ábra: Az U félhidat alkotó alkatrészek szimulált felmelegedésének grafikonja (kép: STMicroelectronics)

A hőtechnikai jellemzők beállítása

Az EVALSTDRIVE101 hőleadási teljesítményét mutató jellemzők tapasztalati úton történő megállapítására a gyártás után került sor. Fékpadra szerelt villanymotor helyett a könnyebb megvalósíthatóság érdekében egy azzal egyenértékű próbapadot használtunk, amely a 6. ábrán látható. A szükséges vezérlőjelek előállításához az EVALSTDRIVE101 fejlesztőkártyát egy vezérlőkártyához csatlakoztattuk, és egy plexidobozban helyeztük el, hogy a rendszer hűtése hőátadás útján, nem szándékosan előidézett légáramlás nélkül történjen. A doboz fölött egy hőkamerát (a Nippon Avionics TVS-200 típusú eszközét) helyeztünk el, amely a doboz fedelén lévő furaton keresztül figyelte a kártyát. A kártya kimeneteire egy háromfázisú terhelést kapcsoltunk, és a rendszer 36 V tápfeszültséget kapott. A terhelést három tekercs alkotta, amelyek csillagkapcsolásba voltak kötve, hogy a villanymotort utánozzák. Mindegyik tekercsnek 30 A telítési árama, 300 µH induktivitása és mindössze 25 mΩ parazita-ellenállása volt. A kis parazita-ellenállás a kártya és a terhelés közti veszteségmentes energiaátvitel érdekében jelentősen csökkentette a tekercsek belsejében a Joule-hő okozta fűtőhatást. A tekercsekben – a vezérlőkártyán keresztül megfelelő szinuszos feszültségeket rájuk adva – három szinuszos áramot generáltunk 15 Arms áramerősséggel. Ezzel a módszerrel a teljesítményfokozat a végleges villanymotor-vezérlő megoldáshoz nagyon közeli üzemállapotban működött, de megvolt az az előnye, hogy nem volt szükség szabályozóhurokra.

A hőtechnikai jellemzők beállítását mutató kép6. ábra: A hőtechnikai jellemzők beállítása (kép: STMicroelectronics)

A teljesítményveszteség mérése

A szimuláció eredményének minőségét befolyásoló egyik tényező nyilvánvalóan a teljesítményfokozat egyes eszközein keletkező veszteségi teljesítmény adatainak pontossága. Mivel ezeket az adatokat mind a MOSFET-ek, mind a söntellenállások esetében egyszerűsített képletekkel kaptuk, ezért csak közelítő értékekről beszélhetünk. Emiatt a veszteségi teljesítmény számított hibájának meghatározásához méréseket végeztünk magán a kártyán. A kártya Ploss teljesítményveszteségét a Pin bemeneti teljesítmény és a három kimenetre (PUout, PVout és PWout) kapcsolt terhelésre leadott teljesítmény közötti különbségként mértük. A mérést egy (Teledyne LeCroy HDO6104-MS típusú) oszcilloszkóp segítségével végeztük, és a hullámformákra a megfelelő matematikai függvényeket alkalmaztuk: először a feszültség és az áram szorzatát számoltuk ki pontról pontra, majd a teljesítményt egész számú szinuszos ciklusszámra nézve átlagoltuk. A következő táblázat a mérési eredményeket mutatja a környezeti hőmérsékleten (Tamb) és bemelegedett állapotban (Thot), amikor a teljesítményfokozat már elérte az állandósult állapotot. Végül megadjuk a kártyára korábban képletekkel megbecsült teljes veszteségi teljesítmény értékét is.

Teljesítmény Mérés Tamb hőmérsékleten [W] Mérés Thot hőmérsékleten [W] Becslés [W]
Pin 27,51 28,39
PUout 5,6 5,7
PVout 6,5 6,6
PWout 6,1 6,2
Ploss 9,36 9,89 9,5

A mérések és a becslések eredményei nagyon jó egyezést mutatnak, ami azt jelzi, hogy jók a bevezetett közelítő értékek. A képletek a szobahőmérsékleten mért értéket 1,5%-kal túlbecsülik, míg a bemelegedett állapot adatai esetében nagyjából 3,9%-os alulbecslést eredményeznek. Ez az eredmény megfelel a MOSFET-ek vezetési ellenállása és a söntellenállás-értékek gyártási pontosságának, mivel a számítások során névleges értékeket használtunk. A várakozásoknak megfelelően az összes teljesítményérték magasabb volt bemelegedett állapotban, mint szobahőmérsékleten, ami a tekercsek és a MOSFET-ek a hőmérséklet növekedésével megnövekedett ellenállásának köszönhető. Az adatok a három kimenet mért teljesítményei között is különbséget mutatnak. Ez a háromfázisú terhelés kiegyensúlyozatlanságából adódik, mivel az induktivitás (L) és az ellenállás (R) értékei tekercsenként kissé eltérőek. Ez a hatás azonban jelentéktelen szerepet játszik, mert a megfigyelt eltérés kisebb, mint a mérések és a becslés közötti különbség.

Hőmérsékletmérési eredmények

A szinuszos áramok generálása a terhelésen és a hőkamerával történő hőtérképkészítés egyszerre működött. A hőkamera korábban úgy lett beállítva, hogy 15 másodpercenként gyűjtsön hőtérképeket, és minden felvétel három hőmérséklet-jelölő jelet tartalmazzon a Q1, a Q4 és az R23 alkatrészről. A rendszer mindaddig működött, amíg – körülbelül 25 perc elteltével – el nem érte az állandósult állapotot. A vizsgálat végén a dobozban mért környezeti hőmérséklet nagyjából 28 °C volt. A 7. ábrán a kártya felmelegedési grafikonja látható, amely a hőmérséklet-jelölő jelek alapján lett megrajzolva, a 8. ábra pedig a kártya végső hőtérképét mutatja. A mérés azt mutatta, hogy a Q1 MOSFET volt a legmelegebb alkatrész az egész kártyán a maga 93,8 °C-os hőmérsékletével, míg a Q4 MOSFET 91,7 °C-ot, az R23 ellenállás pedig 82,6 °C-ot ért el. Amint azt korábban tárgyaltuk, a Celsius™ a Q1 MOSFET hőmérsékletét 94,06 °C-ra, a Q4 MOSFET hőmérsékletét 93,99 °C-ra, az R23 söntellenállás hőmérsékletét pedig 85,58 °C-ra szimulálta, ami nagyon jó egyezést mutat a mérésekkel. Ugyanilyen jó egyezést mutat a felmelegedési átmenet időállandója is, amint az az 5. ábra és a 7. ábra közvetlen összehasonlításából könnyen megállapítható.

Az U félhidat alkotó alkatrészek mért felmelegedésének grafikonja7. ábra: Az U félhidat alkotó alkatrészek mért felmelegedésének grafikonja (kép: STMicroelectronics)

A felső réteg mért állandósult állapotbeli hőmérsékleteinek képe8. ábra: A felső réteg mért állandósult állapotbeli hőmérsékleteinek hőtérképe (kép: STMicroelectronics)

Összegzés

Az STMicroelectronics nemrégiben jelentette meg az EVALSTDRIVE101 fejlesztőkártyát, amelyet a Cadence® Celsius™ Thermal Solver szimulációs szoftver előnyeit kihasználva terveztek. A kártya a nagy teljesítményű, kisfeszültségű háromfázisú szénkefe nélküli villanymotorok vezérlését célozza meg az akkumulátoros áramellátású rendszerek igényeit figyelembe véve. Tartalmaz egy kis méretű, 50 cm2-es teljesítményfokozatot, amely hűtőborda és egyéb további hűtés nélkül több mint 15 Arms áramot képes biztosítani a motornak. A hőszimulátorba beágyazott különböző szimulációs funkciók segítségével nemcsak a kártya hőmérsékleti profilját és a teljesítményfokozatát alkotó alkatrészek legmelegebb pontjait lehet előre látni, de részletes leírást kapunk az áramellátó vezetőcsíkok áramsűrűségéről és a vezetőcsíkok mentén létrejövő feszültségesésekről is, amelyeket kísérleti mérésekkel csak nehezen vagy egyáltalán nem lehet megmérni. A szimulációk eredményei lehetővé teszik a kártyaelrendezés gyors optimalizálását, az elhelyezés kiigazítását és az elrendezésbeli hibák javítását a tervezés korai szakaszától a jóváhagyásig. A hőmérsékleti jellemzők infravörös kamerával végzett ellenőrzése jó egyezést mutat az állandósult hőmérsékletek, valamint az átmeneti hőmérsékleti profil szimulált és mért értékei között, ami bizonyítja a kártya kiemelkedő képességeit, valamint azt, hogy a hőszimulátor hatékony segítséget nyújt a tervezőknek a tervezési ráhagyások csökkentésében és a gyors piacra kerülés elérésében.

Disclaimer: The opinions, beliefs, and viewpoints expressed by the various authors and/or forum participants on this website do not necessarily reflect the opinions, beliefs, and viewpoints of DigiKey or official policies of DigiKey.

About this author

Image of Prospero Lombardi

Prospero Lombardi

Prospero Lombardi received the M.S. degree in Electronic Engineering in 2013 and PhD in Information Technology in 2017 from Politecnico di Milano, Italy. He is currently an application engineer at STMicroelectronics in the field of low voltage electric motor control. His work mainly focuses on new products validation and development of their demonstration tools.

Image of Dario Cucchi

Dario Cucchi

Dario Cucchi received the M.S. degree in electronic engineering in 2007 and joined STMicroelectronics in 2008. From 2015 he is working as an application engineer on motor drivers and motion control. His main focus is in new product development, validation and customer support.

Image of Enrico Poli

Enrico Poli

Enrico Poli is Application Manager in the Industrial and Power Conversion Division of STMicroelectronics. Poli holds a master’s of science degree in electronic engineering from the Polytechnic of Milan and has been working in ST since 2006 as expert in electric motor control for low voltage applications.

Image of Srdjan Djordjevic

Srdjan Djordjevic

Srdjan Djordjevic has over 25 years of experience in signal integrity, power integrity, EMC and thermal analysis of the IC PKG/PCB systems. He worked at Infineon Technologies as a Team Leader of the Customized Memory Module Design group. Srdjan was one of the first users of Sigrity tools in Europe for PCB SI/PI analysis (since 2001), and has been at Cadence since 2010, supporting customers in SI/PI/EMC/thermal analysis of their IC PKG/PCB systems.

Image of Martin Biehl

Martin Biehl

Martin Biehl is Application Engineering Director at Cadence Design Systems Munich. He holds a PhD in electrical engineering from Technical University Karlsruhe Germany. In his current role he manages the European Application Engineering team responsible for IC Packaging and PCB Design as well as Multidomain System Analysis.

Image of Melika Roshandell

Melika Roshandell

Dr. Melika Roshandell is a product marketing director at Cadence. Before joining Cadence, she was a SoC thermal engineer at Qualcomm for nine years and a thermal engineer at Broadcom. She received her PhD in mechanical engineering from UC Irvine.