Hogyan készülnek a villanyjárművek akkumulátorcsomagjai?

By Jeff Shepard

Contributed By DigiKey's North American Editors

Az akkumulátorcsomag a teljesen elektromos villanyjárművek (EV, electric vehicle) kritikus részegysége, ráadásul az egyik legbonyolultabb összeszerelést igénylő részegység. A művelet az egyes akkumulátorcellák összeszerelés előtti tesztelésével kezdődik. Ezt követően az akkumulátormodulok összeszerelésére, majd a modulok kész akkumulátorcsomagokba való beépítésére – beleértve a gyűjtősíneket, a hűtőegységeket, az akkumulátorfigyelő és más alrendszereket – gyakran használnak együttműködő robotokat (cobot, collaborative robot). Végül pedig egy automatizált képi ellenőrző rendszerre van szükség annak ellenőrzésére, hogy a szerelvény minden eleme megfelelően van-e összerakva.

Ez a cikk áttekinti, mennyire bonyolultak a villanyjármű-akkumulátorok és néhány kapcsolódó részegység, valamint kifejti, hogy miért van szükség sok akkumulátorcella-modulra, jó villamos hatásfokú és könnyű gyűjtősínekre és a kábelkötegek összekapcsolására, valamint aktív hűtőrendszerre. Ezután bemutat néhány a DigiKey által forgalmazott jellegzetes terméket, köztük a National Instruments adatgyűjtő eszközét, amely használható az akkumulátorcellák tesztelőrendszerének részeként, az Omron Automation egyik cobotját, amely alkalmas az akkumulátorcsomagok összeszerelésére, valamint a Banner Engineering egy beágyazott szoftverrel ellátott intelligens kameramodulját, amely automatizált ellenőrzőplatformként szolgálhat.

A villanyjárművek akkumulátorcsomagjainak építőelemei

A villanyjármű-akkumulátorcsomagok kialakítása gyártónként más és más, sőt néha ugyanannak a gyártónak a különböző villanyjármű-típusai esetében is eltérő, ezért fontos szempont a rugalmas összeszerelés. A villanyjármű-akkumulátorok közös jellemzője, hogy több ezer alkatrészből állhatnak.

A villanyjármű-akkumulátorok rengeteg akkumulátormodulból állnak, amelyeket a végső akkumulátorcsomagba szerelnek össze (1. ábra). A modulok és a csomagok szerkezeti felépítése fejlődik, hogy nagyobb feszültséget tudjanak nyújtani a villanyjármű meghajtása számára. Míg korábban a 400 V egyenfeszültség (VDC) volt a szabvány, egyre gyakrabban fordulnak elő akár 900 V egyenfeszültségű akkumulátorok is. A nagyobb feszültségek fő előnye a gyorsabb töltés. A gyorsabb töltés segíthet csökkenteni a villanyjárművek vezetőinek a hatótávolsággal kapcsolatos aggodalmát, de az akkumulátorcsomagok összeszerelése nagyobb feladatot jelent (és több lehetséges veszélyt is rejt).

A villanyjármű-akkumulátorok alapvető építőelemeinek számító akkumulátormodulok képe1. ábra: Az akkumulátormodulok a villanyjármű-akkumulátorok alapvető építőelemei (kép: National Instruments)

A modulban lévő akkumulátorcellákat gyakran egymáshoz hegesztik, míg a modulokat általában nagy gyűjtősínekhez csavarozzák, így alakítják ki a kész akkumulátorcsomagot. A modulok akkumulátorcsomagon belüli felépítése gyakran megkülönböztető tényezőnek számít a különféle villanyjármű-kialakítások között. Az akkumulátorrendszer minden esetben hőmérséklet-szabályozást igényel, elsősorban hűtést, de esetenként fűtést is, ha a környezeti hőmérséklet túl alacsony az akkumulátor jó hatásfokú működéséhez. A hőmérséklet-szabályozó rendszer a kis akkumulátorcsomagok esetében lehet passzív, de a nagy akkumulátorcsomagok aktív hőmérséklet-szabályozást igényelnek fázisváltó eszközökkel és szivattyúkkal, amelyek folyadékot keringetnek az egyes cellák hűtése végett.

Az akkumulátorfigyelő rendszer (BMS, battery management system) felügyeli az egyes akkumulátorcellák állapotát és töltöttségét. Számos feszültség-, áram-, hőmérséklet- és egyéb érzékelőt tartalmaz, gyakran minden egyes akkumulátorcellán elhelyezve, és kommunikál a villanyjármű központi számítógépes rendszerével is.

A modulok szintjén néha olvadóbiztosítékokat használnak, de mindig van valamilyen túláramvédelem a teljes akkumulátorcsomagra nézve is. Egy nagy méretű nagyfeszültségű kontaktor és más alkatrészek előtöltik a hajtómotor-vezérlő áramkört, hogy a villanyjármű első bekapcsolásakor megakadályozzák az esetlegesen káros nagy indítóáramok kialakulását. Egy szervizcsatlakozó-reteszelés leválasztja az akkumulátorcsomagban lévő nagy feszültségeket, és biztonságos környezetet teremt a villanyjárművön dolgozó szerviztechnikusok számára. Az összeszereléshez több száz csavar és anya, csatlakozó és egyéb mechanikus alkatrészek szükségesek.

Akkumulátorcsomagok építése

Az első fontos lépés az egyes akkumulátorcellák tesztelése. Ez általában a cellagyártási folyamat utolsó lépése abban a speciális gyáróriásban, ahol a cellákat gyártják. Amikor azonban a cellák megérkeznek a villanyjárműgyártó létesítménybe, gyakori, hogy szúrópróbaszerű minőség-ellenőrzéseket végeznek a beérkező akkumulátorcella-tételek minőségi szintjének ellenőrzése érdekében. Kiváló minőségű akkumulátorcellák nélkül lehetetlen kiváló minőségű és megbízható villanyjármű-akkumulátorokat gyártani.

Ezután a cellákat modulokká szerelik össze. A modulok általában 12–20 cellából állnak, és egy fémkeretben vannak egymásra helyezve, amely biztosítja az összeköttetéseket, az ütés- és rezgésvédelmet, és egyes típusoknál a hőmérséklet-szabályozást. Nagy pontosságra van szükség, és ahogy az akkumulátorcsomag összeépül, egyre nehezebbé válik, míg végül több száz kilogrammot nyom.

A pontosság és a nagy terhek mozgatása miatt az akkumulátorcsomagok összeszerelését gyakran cobotok vagy ipari robotok segítségével végzik. A cobotok képesek nagy terheket mozgatni, valamint gyorsan és pontosan összeszerelni a több száz csavart, csatlakozót és egyéb alkatrészt, amelyekre a kész akkumulátorcsomag előállításához szükség van. A Nissan Leaf akkumulátorcsomagja például 48 modulból áll (2. ábra). Az akkumulátorcsomag összeszerelésének utolsó lépése az automatizált tesztelés, beleértve a teljes csomag szemrevételezéses ellenőrzését is.

A Nissan Leaf akkumulátorcsomagjának képe2. ábra: A Nissan Leaf itt látható akkumulátorcsomagja 48 akkumulátormodult és több száz egyéb alkatrészt tartalmaz (kép: National Instruments, NHR osztály)

Az akkumulátorok tesztelése és adatgyűjtés

Az akkumulátortesztelő rendszereket tervező gyártómérnökök használhatják a National Instruments cég 779640-01 jelű adatgyűjtő (DAQ, data acquisition) eszközét. Ez a teljes sebességű USB 2.0-s csatlakozójú adatgyűjtő eszköz nyolc ±60 V-os egyenfeszültségű (VDC) csatornát tartalmaz szigetelt digitális bemenetekhez, nyolc 60 V egyenfeszültségű, 30 V négyzetes középértékű (VRMS) csatornát szigetelt szilárdtestrelés (SSR, solid-state relay) kimenetekhez és egy 32 bites számlálót (3. ábra). A nyolc szigetelt bemenet tartalmaz egy optocsatolót, egy Schottky-diódát és egy kiürítéses MOSFET-re épülő áramkorlátozó áramkört. A 779640-01 digitális szűrést, változásérzékelést, programozható áramellátó kimeneteket és felügyeletidőzítőt (watchdog timer) is tartalmaz.

A National Instruments 779640-01 adatgyűjtő eszköz képe3. ábra: A 779640-01 DAQ nyolc szigetelt digitális bemenetet (jobb oldal) és nyolc szigetelt szilárdtestrelés kimenetet (bal oldal) tartalmaz (kép: DigiKey)

A 779640-01 adatgyűjtő eszköz képes figyelni a változásokat, beleértve a felfutó éleket, a lefutó éleket vagy mindkettőt, adott bemeneti vonalakon vagy az összes bemeneti vonalon egyszerre. Változás észlelésekor megszakítást állít elő. A megszakítás nem jelzi, hogy melyik bemeneti vonalon történt a változás. A szoftver segítségével kiolvashatók a vonalak, és meghatározható a változásértesítés forrása. A digitális szűrés minimálisra csökkentheti a zaj és az elektromágneses zavarás (EMI) hatásait.

A digitális szűrő az optocsatoló bemenetein működik. Az optocsatolók lassabban kapcsolnak ki, mint be, így a lefutó éleket lassabban engedik át, mint a felfutó éleket. A digitális szűrő segíthet kiküszöbölni a zaj vagy elektromágneses zavarás okozta változásokat. A tervezők a szűrőcsatornákat programozott szűrési időközökre állíthatják be. A beprogramozott szűrési időköz felénél rövidebb impulzusok blokkolva lesznek. A szűrési időköznél hosszabb impulzusok átjutnak. A közbeeső impulzusok vagy átjutnak a szűrőn, vagy nem.

Segítség a nagy terhek és ismétlődő feladatok elvégzéséhez

Miután az akkumulátorcellák átmentek a teszteken, cobotokkal felgyorsítható az akkumulátormodulok és -csomagok összeszerelési folyamata. Az összeszerelés több folyamatot foglal magában, és az Omron Automation cég RT6-1001321 típusú cobotjai rendkívül alkalmazkodóképesek (4. ábra). Az RT6-1001321 a gyárautomatizálási rendszerekbe való beépítés megkönnyítése érdekében beépített Fieldbus-adapterrel van ellátva. A cobotok nagy pontossággal működnek, és segíthetnek a csavarozásban, a ragasztásban, a hővezető paszták felvitelében, a csatlakozók egymáshoz illesztésében és rengeteg más olyan műveletben, amelyek egy villanyjármű-akkumulátorcsomag összeállításához szükségesek. Néhány olyan képesség, amely a cobotokat alkalmassá teszi a villanyjármű-akkumulátorok összeszerelésére:

  • grafikus programozási környezetek a cobotok betanításának felgyorsítására
  • beépített gépi látási rendszerek segítik az eredmények ellenőrzését és mérését, valamint az összeszerelési műveleteket
  • a modulrendszerű végberendezések gyorsan cserélhetők, így egyetlen cobot sokféle összeszerelési műveletet képes elvégezni
  • a cobotok képesek a logisztikai és más önjáró robotokkal kommunikálva működni, teljes akkumulátorcsomag-gyártó robotcellát alkotva

Az Omron Automation RT6-1001321 cobot képe4. ábra: Az RT6-1001321-hez hasonló cobotok rendkívül alkalmazkodóképesek, és gyorsan, nagy pontossággal képesek az ismétlődő feladatok elvégzésére (kép: Omron Automation)

A cobotok kulcsfontosságú tulajdonságai a rugalmasság és az új eljárások gyors betanításának képessége, amivel elkerülhetők a hosszabb állásidők és a rossz hatékonyságú termelési időszakok. Egy új művelet egy grafikus felhasználói felület segítségével vagy egyszerűen csak a cobot karjának egyik helyzetből a másikba történő átállításával néhány perc alatt betanítható. A robotok kiválóan végzik el a villanyjármű-akkumulátorok összeszerelésénél szokásos ismétlődő feladatokat, és képesek nagy terhek pontos mozgatására. Végül pedig a cobotok gépi látást és mesterséges intelligenciát (MI vagy az angol artificial intelligence kifejezésből alkotott betűszóval AI) is tartalmazhatnak, hogy a szükséges alkatrészeket a megfelelő tájolásban vegyék fel, hozzáadják az akkumulátorcsomaghoz, és ellenőrizzék a szerelés eredményét.

Az eredmények ellenőrzése

A Banner Engineering cég VE205G1A jelű okoskamerájával (5. ábra) automatikus képi ellenőrzés útján ellenőrizhető, hogy az akkumulátorcsomag megfelelően lett-e összeszerelve. A beépített szoftvert fejlett képi ellenőrzési funkciók elvégzésére tervezték. A VE205G1A tartozéka a Banner Vision Manager szoftver, amely számos eszközt kínál, ilyen például a tárgyfelismerés, az elhelyezés ellenőrzése, a jellemzőmérés és az áramláselemzés, valamint a gépi látási alkalmazások fejlesztésének gyorsítását szolgáló a vonalkódolvasás. A futásidejű szerkesztés lehetővé teszi a vizsgálati rutin valós idejű módosítását, csökkentve az állásidőt, és felgyorsítva az eredményekhez való hozzájutást. A VE205G1A okoskamera néhány képessége:

  • EtherNet/IP-, Modbus/TCP-, PROFINET- és RS-232-csatlakozó a gyárautomatizálási rendszerekbe való egyszerű beépítés érdekében
  • hat optikailag szigetelt be- és kimenet (I/O) és egy külső fénycsatlakozó
  • kétsoros, nyolckarakteres kijelző, amely a kamera állapotát mutatja, és lehetővé teszi a gyors átállást új tevékenységekre
  • a külön rendelhető zárt objektívsapkák IP67-es védettséget biztosítanak zord ipari környezetekben
  • Jellemző felhasználási területek:
    • az alkatrészek meglétének vagy hiányának ellenőrzése, beleértve a tételek megszámlálását és a címkézés ellenőrzését
    • az alkatrész beállításának ellenőrzése, valamint az alkatrész helyének és beállításának elküldése egy felszedő- és elhelyezőrobotnak vagy cobotnak
    • a hibák felismerése, beleértve a hibák helyének és méretének azonosítását a terméken
    • elemek kritikus méreteinek vagy egy összeállításban lévő elemek egymáshoz viszonyított helyének mérése

A Banner Engineering VE205G1A okoskamera képe5. ábra: Az olyan okoskamerák, mint a VE205G1A, minden olyan funkcióra képesek, amelyre a villanyjármű-akkumulátorok gyors képi ellenőrzéséhez szükség van (kép: Banner Engineering)

Összegzés

A villanyjármű-akkumulátorok összetett és kritikus alrendszerek. A villanyjárművek teljesítménye, megbízhatósága és költségei szoros összefüggésben állnak az akkumulátorcsomag hatékony és gyors összeszerelésére való képességgel. Az összeszerelési folyamat annak ellenőrzésével kezdődik, hogy az akkumulátorcellák megfelelnek-e a kötelező előírásoknak, majd robotok és együttműködő robotok (ún. cobotok) segítségével történő automatizált, nagy pontosságú összeszerelés történik, és automata okoskamerák segítségével végzett végső képi ellenőrzéssel zárul.

DigiKey logo

Disclaimer: The opinions, beliefs, and viewpoints expressed by the various authors and/or forum participants on this website do not necessarily reflect the opinions, beliefs, and viewpoints of DigiKey or official policies of DigiKey.

About this author

Image of Jeff Shepard

Jeff Shepard

Jeff több mint 30 éve ír a teljesítményelektronikáról, az elektronikus alkatrészekről és más technológiai témákról. Teljesítményelektronika terén írói pályafutását az EETimes főszerkesztőjeként kezdte. Ezt követően megalapította a teljesítményelektronikai tervezéssel foglalkozó Powertechniques folyóiratot, majd később egy teljesítményelektronikával foglalkozó globális kutató- és kiadóvállalatot, a Darnell Groupot. A Darnell Group többek között a PowerPulse.net webhelyet működtette, amely napi híreket szolgáltatott a globális teljesítményelektronikai mérnöki közösség számára. Jeff a szerzője a kapcsolóüzemű tápegységekről szóló „Power Supplies” című tankönyvnek, amely a Prentice Hall kiadó Reston részlege általi gondozásban jelent meg.

Társalapítója volt a nagy teljesítményű kapcsolóüzemű tápegységeket gyártó Jeta Power Systems cégnek, amelyet később a Computer Products felvásárolt. Feltaláló is: 17 amerikai szabadalom fűződik a nevéhez a termikus energia kinyerése és az optikai metaanyagok területén, valamint elismert szakértő az iparágon belül, és gyakran tart előadásokat a teljesítményelektronika globális trendjeiről. A Kaliforniai Egyetemen szerzett mesterdiplomát kvantitatív módszerekből és matematikából.

About this publisher

DigiKey's North American Editors