Haszongépjárművekre vonatkozó FMS-szabvány flottakezeléshez

By Tawfeeq Ahmad

Kép – a haszongépjárművekre vonatkozó FMS-szabvány: flottakezelő rendszer(Kép: iWave Systems)

Az ellátási láncokban és az e-kereskedelemben tapasztalható növekvő ingadozások miatt a haszongépjárművek vezetői óriási kihívásokkal kénytelenek szembenézni. A haszongépjárműveket a gyártók gyakran bérbe adják, melyeket aztán hosszú órákon át használnak szélsőséges munkakörülmények között, ezért a tulajdonosok számára fontos, hogy használatuk hatékony ellenőrzése érdekében figyelemmel tudják kísérni a járművek helyét és más releváns paramétereket. Az ilyen járművek meghibásodásának megelőzése és a jármű élettartamának meghosszabbítása érdekében folyamatosan nyomon kell követni többek között azt, hogy azok éppen hol találhatók, a velük végzett munka időtartamát, a motor teljesítményét, a motor paramétereit és más egyebeket.

Mi az FMS-szabvány?

A flottakezelő rendszerek (FMS) interfésze egy olyan szabványos interfész, amelyen keresztül a haszongépjárművek adatai érhetők el. Az FMS a különböző haszongépjármű-gyártók járműadatainak opcionális interfésze, és világszerte szabványnak tekinthető. Az elérhető információk és azok jellege mindig az adott jármű elektronikus vezérlőegységének (ECU) képességeitől függ.

Az FMS interfészt úgy tervezték, hogy a belső hálózathoz való biztonságos adatkapcsolat tekintetében ez legyen az egyedüli csatlakozási felület, mivel a járművek belső buszrendszeréhez való közvetlen csatlakozás esetén a jármű megbízhatósága gyengülhet. Az FMS-szabványt hat európai gyártó (Daimler AG, MAN AG, Scania, Volvo, DAF Trucks és IVECO) fejlesztette ki 2002-ben, hogy a telematikai adatok gyártótól függetlenül használhatók és kiértékelhetők legyenek. A flottakezelés abban segíti a cégeket, hogy egy központi platformon keresztül optimálisan ki tudják használni munkajárműveiket.

Kép – nyerges vontatók(Kép: iWave Systems)

Az FMS-szabvány fejlődése az évek során

  • Az FMS 1.0 szabványt 2002-ben adták ki, és olyan járműadatokat támogatott, mint a sebesség, az elektronikus motorvezérlő, az üzemanyag-fogyasztás, a jármű tömege, a motor összesített üzemóráinak száma, a jármű azonosító száma, tachográf adatok, kilométerszám a következő karbantartásig, a megtett kilométerek száma és a motor hűtőfolyadékának hőmérséklete.
  • Az autóbuszokra vonatkozó FMS szabványt ( a 00.01-es verziót) 2007-ben a Daimler Buses, az EvoBus GmbH, a MAN Truck & Bus AG, a Scania CV, a Volvo Bus Corporation, az IrisBus Iveco és a VDL Bus International B.V. autóbuszok számára adták ki. Az elsőként kiadott 1.0-ás FMS szabványt a teherautókra vonatkozó FMS szabványként (Truck FMS Standard) is emlegették.
  • Az FMS 2.0 szabvány 2010-ben jelent meg, és ezzel az FMS 1.0 szabvány által támogatott információk újabb továbbiakkal bővültek, például a környezeti feltételekre, a járművezető azonosítására, az üzemanyag-fogyasztásra, a mellékhajtás be- vagy kikapcsolt állapotára és a pontos üzemanyag-fogyasztásra vonatkozó adatokkal.
  • Az autóbuszokra és tehergépkocsikra vonatkozó harmonizált FMS 3.0 szabvány 2012-ben jelent meg.
  • Az FMS 4.0 szabványt 2017-ben adták ki; az FMS-CAN interfész a Scania CAN-interfésze a szabványos FMS-üzenetekhez.

Telematika az FMS-szabványnak megfelelően

Az FMS-szabványnak megfelelő telematika biztosítja, hogy a járművek zökkenőmentesen működjenek, a tulajdonosok folyamatosan keressék a lehetőséget az üzemi teljesítmény javítására, képesek legyenek minimális szinten tartani az üzemeltetési költségeket, és megfelelni a hatósági előírásoknak. Vészhelyzeti meghibásodások esetén ez jelentős előnyökkel jár a problémák helyszíni megoldása során felmerülő idő- és költségráfordítás tekintetében.

Lentebb a haszongépjárműveknél alkalmazott, az FMS-szabványnak megfelelő telematika néhány előnye látható:

  • a diagnosztikai adatok könnyen hozzáférhetők, így a hibák gyorsan észlelhetők és elháríthatók;
  • a gépek kihasználtságára és a kritikus állapotokra vonatkozó információk távolról elérhetők;
  • biztosítható a járművek üzemképessége a megelőző/előrejelző karbantartásoknak köszönhetően;
  • a gondatlan használat, a rongálás és a lopási kísérletek azonnal jelenthetők;
  • elégedettebb ügyfelek a kevesebb meghibásodás és a jobb diagnosztika révén;
  • csökkentett üzemanyag-, karbantartási és üzemeltetési költségek;
  • vészhelyzeti meghibásodások és szervizidő előrejelzése a vitás kérdések egyszerűbb rendezhetőségével;
  • intelligens gazdálkodás az erőforrásokkal;
  • az elveszett járművek nyomon követhetők és könnyebben visszaszerezhetők.

iWave telematikai hardver flottakezelő rendszerekhez

A haszongépjárművekhez való csatlakozáshoz felhasználhatók az iWave telematikai vezérlőegysége (Telematics Control Unit) vagy a telematikai átjárója (Telematics gateway). Ezen telematikai megoldások több CAN-porttal, RS232, RS485, analóg és digitális bemenetekkel rendelkeznek, valamint támogatják a mobilhálózati 4G, a Wi-Fi és a Bluetooth technológiás adatátvitelt. A nagy teljesítményű, mikroprocesszoros telematikai alkatrészek megfelelő rugalmasságot és átláthatóságot biztosítanak a szoftverek számára, hogy a megoldás kompatibilis legyen a különböző márkájú és típusú haszongépjárművekkel.

Kép – a telematikai vezérlőegység és a telematikai átjáró(Kép: iWave Systems)

A J1939 protokoll veremre épülő flottakezelő rendszer

Az iWave által kifejlesztett SAE J1939 protokoll verem az ANSI C szabványon alapul, és kompatibilis a SAE J1939 protokoll minden olyan specifikációjával, amely az adatgyűjtéséhez szükséges a buszok és teherautók esetében. A verem egy kibővített 29 bites CAN azonosítóval működik, és támogatja az összes szabványos adatátviteli sebességet (100 kbps, 125 kbps, 250 kbps, 500 kbps és 1000 kbps). Az iWave veremje egy automatikus adatátviteli sebesség-felismerő mechanizmus segítségével működik, ami lehetővé teszi a külső diagnosztikai vagy adatgyűjtő eszközök számára, hogy megtalálják a jármű által támogatott adatátviteli sebességet, és kezdeményezi tudják a kommunikációt az eszköz és a jármű elektronikus vezérlőegysége (ECU) között. Az adatszerkezet megkönnyíti az eszközök számára, hogy a járművek ECU-i felől érkező SAE J1939 szabványú üzenetek minden típusát értelmezni tudják.

Kép – a J1939 protokoll verem(Kép: iWave Systems)

A SAE J1939 protokoll verem hatékony módot biztosít a szabványos flottakezelési paraméterek leolvasására. Az FMS-adatok kombinálhatók a J1939 adatokkal, például a GPS-pozícióval, a tachográf adataival és a szenzorok által szolgáltatott adatokkal, ami egy univerzális kommunikációs és információs forrást biztosít.

A különböző márkájú tehergépkocsik FMS-interfészein keresztül a rendszer a következő adatokat sugározza, melyek szabványosítottak az SAE J1939 szerint:

  • gázpedál állása (0-100%);
  • tengelyterhelés (kg);
  • fékpedál állása (be/ki);
  • kuplung pedál állása (be/ki);
  • sebességtartó automatika (be/ki);
  • motor hűtőfolyadékának hőmérséklete;
  • motor fordulatszáma;
  • FMS-szabvány szoftververziója (támogatott üzemmódok);
  • üzemanyagszint (0-100%);
  • összes megtett távolság (VDHR);
  • mellékhajtás (PTO) (állapot/üzemmód);
  • a következő ütemezett karbantartásig megtehető távolság;
  • a tachográf által rögzített adatok;
  • üzemóra számláló (h);
  • üzemanyag felhasználás összesen (literek száma az eddigi élettartam alatt);
  • járműazonosító szám (ASCII);
  • járműfejlesztés (általános);
  • járműsebesség (kerékalapú);
  • járműsebesség (tachográf által mért).

Az iWave úgy tervezte a vermet, hogy az teljes mértékben egyéni igényekhez igazítható legyen, lehetővé téve a felhasználók számára, hogy ők határozzák meg a funkciókészleteket, és a verem finomhangolható legyen a végső alkalmazási követelményeknek megfelelően. A J1939 protokoll vermet világszerte használják haszongépjárműveket tartalmazó alkalmazásokban.

A J1939 protokoll verem használatára épülő iWave telematikai megoldások értéknövelő tulajdonságai a következők:

  • egyszerűen használható API-k;
  • lehetőség végpontok közötti telematikai megoldásokra;
  • minden elérhető rendszermag-verzió által támogatott.

Ha érdeklődni szeretne az iWave-nél, vagy bármilyen további információra van szüksége, ügyfélszolgálatuk a mktg@iwavesystems.com címen elérhető.

Bővebb információk:

  1. Telematikai vezérlőegység
  2. Telematikai átjáró
  3. FMS (flottakezelő rendszer)

Disclaimer: The opinions, beliefs, and viewpoints expressed by the various authors and/or forum participants on this website do not necessarily reflect the opinions, beliefs, and viewpoints of DigiKey or official policies of DigiKey.

About this author

Image of Tawfeeq Ahmad

Tawfeeq Ahmad

A strong interest in product marketing coupled with a passion for IoT and Wireless Solutions, Tawfeeq specializes in building connected mobility solutions and Industrial IoT Solutions. With data being the new money, there is a dependency for rugged gateways and innovative hardware. Tawfeeq likes to help companies in their transformation journeys.