Az AEC-Q200 minősítésű biztosítékoknak fontos szerepük van a gépjárműipari környezetben

By Rolf Horn

Contributed By DigiKey's European Editors

A biztosítékokat vagy más néven olvadóbiztosítókat a villanyvilágítás XIX. század végi megjelenése óta használják alapvető védőeszközként. Ezek az eszközök a villanyáram folyásának (áramkörének) megszakításával védik az eszközöket az olyan hibáktól, mint például a terhelésnél fellépő rövidzárlatok. Ez a megszakítás megvédheti a vezetékeket, az elektronikus eszközöket és a terheléseket a végzetes károktól. Ennélfogva a biztosítékok minimálisra csökkenthetik a személyi sérüléseket, illetve a vagyontárgyakat érő károsodásokat okozó hibaállapotok kockázatát.

A biztosítékok nyújtotta védelem különösen előnyös a folyamatosan bővülő gépjárműpiac és a villanyjárművek (EV-k) iránti növekvő kereslet szempontjából. A villanyjárművekben szükséges áramátalakítás és az egyre növekvő számú elektronikus rendszer miatt az áramkörök védelme elengedhetetlenül fontossá vált a villanyjárművekben található számtalan eszköz védelméhez.

Gépjárműipari biztosítékok

A jellegzetes gépjárműipari biztosíték egy vezetőszálat megolvasztva működik. Egy villamos ív keletkezik, amely a vezetőszálat elolvasztva megszakítja az áramkört. Azt a hőmérsékletet a biztosítékelemben, amelynél ez bekövetkezik, az áramimpulzus (nagysága, alakja és ideje), a környezeti hőmérséklet és a biztosíték jellemzői határozzák meg. Az idő–áram jelleggörbe (angol rövidítéssel TCC, time-current curve) különböző névleges biztosítékáramoknál segít meghatározni a megszakítási időt adott áramerősség esetén. Ez, valamint az olvadási energia (I2 × t, ahol I az áramerősség és t az idő) segít meghatározni az adott felhasználási területre megfelelő biztosítékot. A gépjárműipari biztosítékok az iparág változó igényeinek megfelelően fejlődtek. Az 1960-as években az üvegcsöves biztosítékok voltak az általánosan használtak. Manapság a kis méretű késélcsatlakozós biztosítékok a legelterjedtebbek. Ezek többsége gyorsan (néhány ezredmásodperc alatt) reagál, ami a kényes elektronika károsodásának megelőzésére jó, de a villanymotorok esetében az indításkor fellépő magas indítóáram miatt nem. Erre a felhasználási területre kifejlesztettek lomha kioldású biztosítékokat, amelyeknek a válaszideje akár több másodperces is lehet. A gépjárműipari felhasználási területeken használt biztosítékokra vonatkozó egyéb jellemző követelmények közé tartoznak az alábbiak:

  • A folyamatosan változó síneken hamarosan nagyobb, akár 800 V-os feszültség is várható. Emiatt 1000 V-ot meghaladó névleges feszültségre lesz szükség, és az áramkörök károsodásának megelőzése érdekében nagy figyelmet kell fordítani az ilyen feszültségeknél keletkező ívkisülésekre.
  • Nagy megbízhatóság a meghibásodás miatt bekövetkező végzetes balesetek kockázata miatt.
  • Nagy környezetihőmérséklet-tartomány. A motortérben használt biztosítékok –40 ˚C és +150 ˚C közötti vagy ennél nagyobb hőmérséklet-tartománynak is ki lehetnek téve.
  • A villanyjárművekben használt összes alkatrész méretcsökkentése esetében kulcsfontosságú a méret és a tömeg csökkentése, aminek az a legfőbb mozgatórugója, hogy adott akkumulátortöltés mellett minél nagyobbra növeljék a jármű teljesítményét és hatótávolságát.
  • A változatos útviszonyok és vezetési profilok miatt rendkívül fontos követelmény a rezgésállóság.

Az AEC-Q200 gépjárműipari szabvány

A Chrysler, a Ford és a General Motors az 1990-es években létrehozta a Gépjármű-elektronikai Tanácsot (AEC, Automotive Electronics Council), hogy az közös minőségbiztosítási rendszert dolgozzon ki, és egységesítse a gépjárműipari berendezésekre vonatkozó alkatrész-minősítési szabványokat. Az AEC-Q200 szabvány a passzív alkatrészek terhelésállósági vizsgálatokkal végzett minősítésével foglalkozik. Az AEC-Q200 korábbi D módosítása (Rev. D), amely 2010 júniusában lépett hatályba, az olyan alkatrészekre vonatkozott, mint az ellenállások, kondenzátorok, transzformátorok, rezonátorok, kristályok, visszakapcsolható biztosítékok, termisztorok (hőfokfüggő ellenállások) és varisztorok (feszültségfüggő ellenállások). Ez a szabvány a passzív alkatrészek két fő igénybevételi kategóriáját fedte le:

  • Környezeti igénybevétel: ez a hőmérséklet-változási ciklusok ellenőrzését, a magas hőmérsékleten és magas páratartalom mellett végzett villamos terhelési tesztelést, valamint a magas hőmérsékleten való tárolás és a magas hőmérsékleten elérhető üzemi élettartam vizsgálatát foglalja magában.
  • Fizikai igénybevétel: ez a rezgésállóság, a mechanikai ütésállóság, a forraszthatóság és a forrasztási hővel szembeni ellenállás, a gyúlékonyság és az az oldószerekkel szembeni ellenállás vizsgálatát, valamint a csatlakozó szilárdságának ellenőrzését foglalja magában.

Az AEC-Q200 frissítése, az E módosítás (Rev. E), amely 2023 márciusában jelent meg, kiegészíti a biztosítékokra vonatkozó megbízhatósági követelményeket. Amint az 1. ábra mutatja, az E módosítás a terhelésállósági vizsgálatok átfogó listáját tartalmazza, amely kiterjed a fent említett környezeti és fizikai terhelésállósági szempontokra is.

A biztosítékokra előírt, az AEC-Q200 szabvány E módosítása szerinti terhelésállósági vizsgálatokat mutató ábra (nagyításhoz kattintson az ábrára)1. ábra: A biztosítékokra előírt, az AEC-Q200 szabvány E módosítása szerinti terhelésállósági vizsgálatokat mutató ábra (ábra: Littelfuse)

Amint az 1. ábrán látható, az AEC-Q200 szabvány E módosítása szerinti terhelésállósági vizsgálatok szigorúbbak, mint az általános, nem gépjárműipari vizsgálatok. A legutolsó módosítással néhány kulcsfontosságú ellenőrzést is hozzáadtak a listához, ilyen például az 1000 órás élettartam-vizsgálatot a megadott legnagyobb üzemi hőmérsékleten. A biztosítékok vizsgálati módszertana előírja a terhelésállósági vizsgálat előtti és utáni ellenállásméréseket, valamint a terhelésállósági vizsgálat utáni áramterhelhetőségi és túlterhelési vizsgálatokat. Az AEC-Q200 szabvány E módosításának célja, hogy olyan általános szabványt hozzon létre, amelyet a gyártók a gépjárműiparban használt biztosítékok tervezésére és ellenőrzésére használhatnak.

Az AEC-Q200 szabvány E módosítása szerint minősített Littelfuse-biztosítékok

A Littelfuse hosszú múltra tekint vissza a gépjárműipari biztosítékok fejlesztése és gyártása terén. Gépjárműipari biztosítékokat az 1930-as években gyártottak először, és ATO® típusú gyors működésű késélcsatlakozós biztosítékukat globális szabványnak tekintik. A Littelfuse hozzájárult az E módosításban szereplő, a biztosítékokra vonatkozó, minősítésre szolgáló terhelésállósági vizsgálatok kidolgozásához, mivel a gépjárműipari biztosítékokra vonatkozó saját belső minősítő vizsgálataik már összhangban voltak az AEC-Q200 szabvány E módosításával.

A 2. ábra a Littelfuse gépjárműipari berendezésekbe szánt biztosítékainak választékát mutatja. Ezek a biztosítékok többféle kialakításban kaphatóak, például furatszerelt, felületszerelt és cserélhető kivitelben is.

A Littelfuse AEC-Q200 minősítésű, gépjárműipari berendezésekbe szánt biztosítékainak választékát szemléltető ábra (nagyításhoz kattintson az ábrára)2. ábra: A Littelfuse AEC-Q200 minősítésű, gépjárműipari berendezésekbe szánt biztosítékainak választéka (ábra: Littelfuse)

Az alábbiakban részletezzük a Littelfuse néhány AEC-Q200 minősítésű biztosítékának adatait:

  • A 828-as sorozatú cserélhető biztosíték nagyfeszültségű, 1000 V névleges egyenfeszültséggel, a névleges feszültségen 10 kA névleges megszakítási áramerősséggel. Ezek a biztosítékok fedélzeti töltőkben (OBC, on-board charger) és áramelosztókban (PDU, power distribution unit) való használatra alkalmasak.
  • A felületszerelt 885 Nano2® sorozat legfeljebb 500 V névleges egyenfeszültségű, 350 V egyenfeszültségen 1500 A névleges megszakítási áramerősséggel. Ezek a kis méretű biztosítékok Li-ion akkumulátorokban, akkumulátorfigyelő rendszerekben (BMS, battery management system) és a nagyfeszültségű egyenáram-átalakítókban használhatók.
  • A 437A sorozatú, felületszerelt vékonyréteg-lapkabiztosíték 32 V és 125 V egyenfeszültség közötti névleges feszültségű, és 50 A a névleges megszakítási áramerőssége. Kis méretükkel és gyors válaszidejükkel ideálisak a kis méretű gépjármű-elektronikai berendezésekbe, például a LED-es fényszórók, navigációs rendszerek, TFT-kijelzők stb. másodlagos áramkörvédelmére.
  • A PICOII® 521 sorozatú, furatszerelt, kerámiatestű, nagyon gyors működésű biztosíték helytakarékos, rendkívül kis méretű tokozással. A névleges feszültsége 75 V, a megszakítási áramerőssége a névleges feszültségen 300 A. Ezek a biztosítékok az akkumulátorfigyelő rendszerek védelmére használhatók.

Összegzés

A villanyjárművekben egyre több elektronikus és villamos áramátalakító eszközre és modulra van szükség. A biztosítékoknak fontos szerepük van a biztonság területén, nemcsak az általuk védett elektronikus alkatrészek, vezetékek és eszközök, hanem a járművet kezelő személyzet védelmében is. A biztosítékoknak az AEC-Q200 minősítési szabványokba foglalása garantálja, hogy ezek a létfontosságú alkatrészek egységes szabványnak feleljenek meg. A Littelfuse cég választékában számos AEC-Q200 minősítésű biztosíték található, amelyek a villanyjárművek sokféle túláramvédelmi eszközében használhatók.

DigiKey logo

Disclaimer: The opinions, beliefs, and viewpoints expressed by the various authors and/or forum participants on this website do not necessarily reflect the opinions, beliefs, and viewpoints of DigiKey or official policies of DigiKey.

About this author

Image of Rolf Horn

Rolf Horn

Rolf Horn, Applications Engineer at DigiKey, has been in the European Technical Support group since 2014 with primary responsibility for answering any Development and Engineering related questions from final customers in EMEA, as well as writing and proof-reading German articles and blogs on DK’s TechForum and maker.io platforms. Prior to DigiKey, he worked at several manufacturers in the semiconductor area with focus on embedded FPGA, Microcontroller and Processor systems for Industrial and Automotive Applications. Rolf holds a degree in electrical and electronics engineering from the university of applied sciences in Munich, Bavaria and started his professional career at a local Electronics Products Distributor as System-Solutions Architect to share his steadily growing knowledge and expertise as Trusted Advisor.

About this publisher

DigiKey's European Editors